Här kommer en liten summering från träningsåret 2009 och förväntningar och planer inför kommande år.

Jag var som vanligt sent igång med löpträningen och därför klarade jag inte löptestet. Men jag kämpade på med intervaller och distans med dåliga resultat. Sedan var det dags för elitlägret i Halmstad. Jag är både nöjd och besviken med min insats i Halmstad. Jag gjorde inga dåliga matcher. Fick bra omdömen. Men det var jobbigt att inte bli godkänd i Halmstad.


På denna sträcka tränade jag 150 meters intervaller.

När jag kom hem därifrån blev det vila i två veckor på grund av en ond ljumske. Efter dessa två veckor gjorde jag min hittils bästa tid på 2,2 kilometer. Fortfarande inte godkänt men under 13 minuter iallafall. Under fotbollssäsongen blev det inte mycket träning förutom matcherna.

Efter fotbollssäsongen investerade vi i ett löpband där alla träningspass utförs. Jag har utvecklats. Nu klarar jag löptestet med godkänd tid, dock fotfarande på plan mark. Nästa steg blir att göra samma sak i uppförsbacke.

Förväntningar och mål inför 2010 + program

Så här kommer mitt träningsschema se ut. Det är uppdelat på två veckor där vecka 1 är lite lättare träningspass (fortfarande tufft för mig) och vecka 2 där jag verkligen får tänja på gränserna ännu mer. Jag börjar med vecka 1idag.

Vecka 1

Måndag: Distans 30-35 minuter
Tisdag: Intervall 10st 25-30 sekunder. Vila 1,30 mellan. Givetvis uppvärmning och nedvarvning. Men det kommer jag inte skriva.
Onsdag: VILA
Torsdag: Tempoträning. Var tredje vecka testlopp, dvs nå en viss sträcka på en viss tid.
Fredag: VILA
Lördag: Intervall enligt löptestvariant, dvs: 20st 150meters sträckor på 35 sekunder. Vila emellan 50 sekunder.
Söndag: VILA

Vecka 2
Måndag: Tempoträning 5 km.
Tisdag: Intervall enligt löptestvariant.
Onsdag: VILA
Torsdag: VILA
Fredag: Uppvärming. Därefter löpning i högt tempo i 10 minuter.
Lördag: Intervall enligt löptest.
Söndag: VILA

Mitt största mål är att klå grabbarna på löptestet. Det skulle vara en bedrift och något som jag kan vara riktigt stolt över. Mitt andra mål är att gå ner till 56 kilo. Det är den vikten jag hade innan jag blev gravid med Alexander och den vikten som jag mår bäst i. Eller egentligen så är det inte vikten i sig som är problemet utan att jag är så omusklad. Jag vill bli mer fast i kroppen. Vi ska köpa gymkort framöver och då ska jag börja styrketräna. På mina vilodagar blir det pilates.

Maten är ett stort problem för mig. Jag älskar nästan allt som är sött. Idag har jag hittils klarat mig från att småäta och det är ett stort problem för mig. Det kommer bli mycket grönsaker, frukt och proteiner. Nyttiga kolhydrater och godis max en gång i veckan. Jag måste också börja dricka mer vatten.

avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar
    säger:

    Vilken lyx med ett eget löpband hemma 🙂
    Spännande att läsa om din träning

  2. avatar
    Angelica säger:

    Du kan börja träna på nautilus med mig, för då kan vi träna ihop när våra scheman passar varandra:) /Angelica

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: