Vilken är bäst nåntro?

Sluta läs nu om pilates inte intresserar dig. Det här med rätt teknik när man tränar är jätteviktigt.
Dessa är fördelarna med pilates:
– Stärker och stabiliserar kroppen.
– Ger en bra grund som är gynnsamt oavsett om man är golfare, löpare, dansare osv. Skaderisken minskar.
– Tränar flera muskelgrupper samtidigt.
– Fördelarna för den som springer är att pilates ger smidiga andningsmuskler och ökar kroppens syreomsättning under träning. Ger en god grundstyrka och stärker bäckenbottenmuskulaturen .
– Stark, snygg, smidig.
Källa: Maxim
Det finns vissa grundprinciper som man måste tänka på. Det första är andningen, att man andas in genom näsan och ut genom munnen, att det uppstår ett litet motstånd när man andas ut. Bäckenets position är nästa princip. Det finns två ”positioner”, neutral ställning som motsvarar när man står eller går. Under den andra är bäckenet böjt under sig, så att den naturliga svanken rätas ut. Neutral position används vid alla övningar där båda fötterna eller ena foten är i golvet. Böjt bäcken används i alla övningar där båda benen är lyfta från golvet. Man måste även tänka på bröstkorgens position och för att bibehålla ryggens naturliga position i bröstdelen av ryggen ska revbenen alltid vara i kontakt med magmusklerna. Revbenen ska inte sticka ut så det uppstår en fördjupning mellan mage och revben. Skulderbladens position är väsentligt och bröstkorgens position. Magens muskler härrör från den nedersta delen av revbenen. För att bibehålla ryggens naturliga position i bröstdelen av ryggen ska revbenen hela tiden vara i kontakt med magmusklerna. Revbenen ska alltså inte sticka upp från magen, så att det uppstår en fördjupning mellan mage och revben. När magens muskler spänns på detta sätt fixeras bröstkorgen och det ställs stora krav på andningsmuskulaturen. Tänk på att andas ända ner till de nedersta revbenen på ryggen, utan att höja axlarna nämnvärt. Skulderbladens position, nacken och huvudets position också viktigt genom alla övningar. Innan man börjar en övning ska magen dras in, då aktiveras de djupaste av magens muskler och spänningen ska hållas genom hela övningen. Man ska även spänna bäckenbotten och det gör man innan man drar in magen.
Källa: Iform
Som ni ser är det mycket att tänka på när man ska träna pilates. För att verkligen kunna dra nytta av alla fördelar som pilates har är det otroligt viktigt att man gör rätt.
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Vilken av böckerna blev det? Är nig lite sugen på att testa tror jag. Kör du var dag?

    1. avatar

      Jag har inte shoppat någon av böckerna än. Det brukar bli 3-4 pass per vecka beroende på hur mina matcher ligger. Den här veckan har jag kört tre dagar i rad.

  2. avatar

    Jag har en pilatesvideo någonstans. Jag borde kanske damma av den. Jag tycker dock pilates är ganska svårt.

    1. avatar

      Det är svårt, när man gör på rätt sätt men det ger så mycket. Jag tycker du ska damma av videon!

  3. avatar

    Vilket bra inlägg! ! Riktigt bra skrivet av dig. Boken till höger är riktigt bra, har den själv.:)
    Kram från mig 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: