Under graviditeten och i takt med att magen växer så delar sig de raka magmusklerna. Efter förlossningen tar det olika lång tid innan de går tillbaka igen. För en del kvinnor går det aldrig tillbaka. När man har delade magmuskler ska man vara försiktig med situps och crunches men även exempelvis löpning då man inte är tillräckligt stark för att kunna belasta kroppen på rätt sätt.
Plankan används av många men är helt fel övning. Plankan tränar den djupa magmuskulaturen men det är en tung övning och och när muskelminnet i de djupa magmusklerna inte längre är på plats som efter en graviditet så tar lätt de ytliga musklerna över och du kan träna fel även i plankan. När du däremot fått kontroll över muskeldelningen är plankan en riktigt bra övning.
Även personer som aldrig tränat den djupa magmuskulaturen eller bara satsat på magrutor med hjälp av situps kan ha den här problematiken. Delade magmuskler innebär att de djupa sammandragande magmusklerna är otränade och slappa medan de raka ytliga musklerna har delats för att göra plats för magen.
 
Hur gör man för att kolla om magmusklerna är delade?
Ligg på rygg med böjda ben. Genom att suga in och dra ihop magen så aktiveras de djupa magmusklerna. Lyft därefter huvudet och känn med fingrarna ungefär två centimeter från naveln. Känner du ett utrymme som är mindre än två fingrar brett så är det bra. Är det större än två fingrar brett så är magmusklerna delade och du måste då vara försiktig med vilka övningar du gör.
 
Detta ska du tänka på:
POWERHOUSE (spänn bäckenbotten och lyft magen inåt och uppåt) I alla övningar oavsett om det är pilates eller något annat. Detta är så viktigt för att verkligen aktivera de djupa magmusklerna. Slarva aldrig med detta!
– Andningsövningar: hitta powerhouse och på en inandning håll in magen så hårt du kan i 15-30 sekunder. 
Fortsätt andas och på nästa inandning håll ytterligare lite hårdare. Slappna inte av utan behåll spänningen.
 
Pilates är den ultimata träningsformen då den just fokuserar på det jag skriver ovan. Hitta powerhouse och använd powerhouse och andning för att kontrollera dina rörelser. Den aktiverar alla muskler i mage, rygg och bäckenbotten. Du blir stark på djupet.
 
Inspiration till inlägget fick jag av Alexandra och ytterligare fakta från 4health
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Har aldrig ens funderat på vad som händer med magmusklerna under en graviditet så detta var ett riktigt bra och informativt inlägg på många sätt! 😀

    1. avatar

      Det är inte många som vet detta och det läskiga tycker jag är att det kan hända även vid fel träning och vid exempelvis övervikt.

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: