Mars är månaden då Joseph Pilates arbete med ”contrology” som han själv kallade sin metod, hyllas. Jag kommer visa alla de klassiska övningarna på instagram men kände att jag även ville ha med det i bloggen. Så här kommer första övningen: the onehundred. Det är en övning som alla pass startar med när man tränar den klassiska pilates och har som syfte att värma upp kroppen, att öka blodcirkulationen och få igång andningen. Den ökar styrkan i ditt powerhouse och ökar stabiliteten i din ländrygg. Den lär även kroppen hur du ska använda magmusklerna för att lyfta på huvudet i magövningar.
Anledningen till att den kallas för the onehundred är för att man andas in och räknar till fem och andas ut och räknar till fem samtidigt som armarna pendlar upp och ner. (Tänk er att ni har en tennisboll mellan händerna som ni ska studsa). Pumpa med energi så kroppen verkligen kommer igång. Detta gör man upp till hundra
Gör så här:
Börja med att ligga på rygg på mattan. Spänn ditt powerhouse, lyft det in och upp, ta hakan mot bröstet och rulla upp. Böj in benen mot magen och sträck benen upp mot taket och sänk benen. Modifiera med att ha benen böjda. Ju närmre golvet du har benen desto tyngre blir det för mage och belastningen på ländryggen ökar. Så viktigt att verkligen spänna magen och bara gå så långt ner att ländryggen inte lyfter från golvet när du sänker benen. Jag har även roterat ut benen så att jag har hälarna mot varandra. Det så kallade pilates V eller pilates stance. För nybörjare rekommenderar jag att inte ha fötterna i denna position utan klistra bara ihop benen.
Viktigt att hela tiden ha blicken mot magen och varje gång du andas ut dra magen närmre ryggraden. En video kommer senare upp på instagram @hannafialotta.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar
    säger:

    Jag skulle behöva hitta ett bra program att göra hemma. Kram Anette

    1. avatar
      säger:

      Jag kan göra ett till dig. Alternativt att vi kan boka ett pass och köra via Skype. 🙂 Kram

  2. avatar
    säger:

    Ser sjukt jobbigt ut
    Kram

    1. avatar
      säger:

      Ja, men det går att modifiera så att det passar ens nivå bättre. 🙂

  3. avatar
    säger:

    Ser ut att vara himla bra träning 🙂

    1. avatar
      säger:

      Pilates är superbra träning. Tycker det är lite synd att folk inte upptäckt fördelarna med träningsformen än.

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: