1. Pilatesklasser på matta ger dig alla fördelar som finns i pilates. Tonade muskler, flexibilitet, bättre hållning och effektivare rörelsemönster. Pilatesklasser tar upp grunderna. Grunder som är applicerbara i traditionell styrketräning också. Du kommer lära dig alla viktiga pilatestekniker. Neutral ryggrad, en korrekt engagerad core, c-kurva, bäckenstabilitet, ryggradens rörelser, andningmöster och att arbeta med energi.

2. Pilates är träning för hela kroppen.

Till skillnad från andra former av övningar så överarbetas inte vissa delar av kroppen och man struntar inte i andra delar. Medan pilates fokuserar på magstyrka så tränas hela kroppen som en helhet. Pilates ger styrka och balanserad muskelutveckling samtidigt som det ger flexiblitet och ökad rörlighet i lederna. Pilates är även riktigt bra vid rehabilitering av skador.
3. Pilates går att anpassa utefter olika behov
Oavsett om du är lite äldre och precis börjat träna, elit eller någonstans mitt emellan så är pilatesprinciperna perfekta för dig. Bygga upp musklerna genom magen, fokusera på korrekt linjering och fokus på nuet gör att pilates verkligen passar alla. Övningarna går att modifiera och avancera så att man kan skräddarsy för individuella behov.
4. Pilates skapar styrka utan stora bulliga muskler
Du blir stark och får ”långa” muskler eftersom att musklerna stärks samtidigt som de stretchas. 

5. Pilates ökar flexibiliteten
I pilates så arbetar man mot en säker ökning i längd och stretch i musklerna och att öka rörligheten i lederna.

6. Pilates bygger magstyrka

Magmusklerna är magen, de djupa ryggmusklerna och bäckenbotten. Dessa muskler är viktiga för en stark rygg, god hållning och effektiva rörelsemönster. När magmusklerna är starka så är ”kroppsramen” stöttad. Det betyder att nacke och axlar kan slappna av och att resten av musklerna och leder kan göra sitt jobb.

7. Pilates förbättrar hållningen
God hållning är en reflektion av god linjering som stöttas av en stark core. Det är en position där man kan röra sig fritt. När man tränar pilates och fokuserar på pilatesprinciperna så tränas kroppen att röra sig med styrka och harmoni.
8. Pilates ökar energin
Ju mer du tränar, desto mer energi får du och desto mer vill du göra det. Pilates får igång andningen och cirkulationen, stimulerar ryggraden och musklerna. Må bra-hormoner flödar i kroppen. (Det här stämmer verkligen. 20 minuter pilates i trädgården i förmiddags var alldeles underbart. Känner mig superpigg!)

9. Pilates ökar medvetenheten

Pilates handlar om kompett koordination av kropp och huvud. När man fokuserar på att göra varje övning med fullt fokus så ökar medvetenheten i vardagen också. Det är hjärngympa också.

 

 
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Borde man ju testa då

Kommentera

%d bloggare gillar detta: