Jag kanske framstår som en person som inte har några problem med träningsmotivationen och för det mesta är det så också. Men du skulle bara veta vilka fighter som ibland utspelar sig i mitt huvud. Jag är som alla andra och har också motivationsdippar.
Vanliga ursäkter hos mig kan vara:
– ”Jag är för trött.”
– ”Nä, vädret är för tråkigt.”
– ”Idag är det ingen idé att springa. Mina ben är så tunga.”
– ”Jag vill hellre sitta i soffan”
– ”Jag har inte tid just nu.”
Jag har dock kommit på några saker som för mig fungerar klockrent när det handlar om att lura mig själv till att bli motiverad.  Ju mer jag tränar, desto mer vill jag göra det, göra det såpass ofta att det blir en rutin och ett måste för mitt välmående. Ett positivt måste, ska jag tillägga. Så det första är kontinuitet, det är svårast att komma igång.
Något annat som är ett bra knep för att komma igång är att sänka kraven. Då menar jag att sänka kraven på träningspasset så lågt att det nästan kännns fånigt.
”Hanna, du behöver bara springa en kilometer. Det är ingenting, det fixar du”. Med det tänket så blir det inte lika jobbigt att komma igång och av bara farten blir det gärna fyra till för ”då kan jag lika gärna fortsätta.”
-”Gör bara några övningar och se hur det känns”
Jag brukar även passa på att göra övningar i helt andra lägen. Om jag står och lagar mat kan jag tex göra några tåhävningar eller pushups mot bänken. När jag sitter vid tv:n kan jag göra benlyft och andra pilatesövningar som fungerar i det läget. Nu fick jag inspiration till ett annat inlägg, haha. ”Övningar jag gör i soffan framför tv:n.
Bestäm träningsdejter. Det är mycket jobbigare att ställa in ett träningspass när man har bestämt med någon. Jag har Rickard som pushar på mig när motivationen tryter. Jag ångrar aldrig ett träningspass som blir av utan de gånger jag ångrar mig är när jag låtit min latmask styra.
Sen finns det inga genvägar, vill du bli starkare så måste du hitta disciplinen. Jag jobbar mycket med mina tankar och sättet att tänka kring träning. Låta det bli en god vana så att det blir lika naturligt som att borsta tänderna.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Jag brukar också tänka så: "Man ångrar aldrig ett träningspass!" 🙂 För så är det ju!

  2. avatar

    Så bra tips, tack för det! 🙂

    1. avatar

      Det var så lite. 🙂

  3. avatar

    Fast jag älskar naturen och det tror jag att du också gör 🙂

  4. avatar

    Ops … här får jag möta en tjej som gillar träning *skratt*
    Nöjer mig med mina/våra prommisar med hunden var dag.
    Kul att läsa och följa dig/ kram

    1. avatar

      Haha, ja. Jag älskar träning. För det mesta., haha. Kram

  5. avatar

    Bra jobbat!
    Låter som att du kommit långt med motivationen, keep up the good work!

    1. avatar

      Tack för kommentaren. Jag har inte alltid uppskattat träning så mycket. Jag har verkligen fått jobba med mig själv.

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: