I Pilates brukar man prata om att hitta en c-kurva i ryggen. Jag brukar använda cuen runda långt ner i ryggen men även att tänka sig att man har min hand mot ländryggen som man ska pressa emot. Det är svårt att runda i ländryggen men är väsentligt att kunna då den kommer tillbaka i nästan alla övningar (utom övningar för ryggen och när man ligger på sidan. Men vad menas med att skapa en c-kurva?
Ett vanligt fel när man ska flexa ryggraden är att endast flexa nacken och bröstryggen och samtidgt lämna resten av ryggen rak eller svanka. Istället är meningen med cue:n att hitta flexion i ländryggen, en region som är naturligt konkav och tight. Flexion i ländryggen är mycket mer utmanande.
Det kanske inte är så stor skillnad på dessa två bilder för dig men jag ska berätta var skillnaden ligger. I den vänstra bilden har jag inget magstöd alls. Det enda jag gör är att jag böjer in huvudet mot bröstet och lutar mig fram.
För att skapa c-kurvan som i den högra bilden så börja sittandes. Jag sitter på en bänk men annars utförs den på matta.
Sitt upp, fötterna parallella och höftbrett isär. Ta tag under låren och använd dina biceps för att ge dig själv en så rak hållning som möjligt.
Andas in
Andas ut spänn bäckenbotten och aktivera magmusklerna. Dra in naveln mot ryggraden. Tänk att du ska framåt med överkroppen. Inte bakåt.
Dock inte så här.
Andas in håll kvar
Andas ut och runda upp genom ryggen.
När du hittat rundningen några gånger så kan du fortsätta runda bak tills du har sträckta armar.

avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Jag studerar detta inlägg noggrant för att få kläm på hur jag ska åstadkomma c-kurvan😊 Jag är väldigt svankryggig med riktig putrumpa, så det är verkligen inte lätt!😆

    1. avatar

      Jag är också extremt svankryggig. Desto större anledning att träna pilates och att kunna runda i ryggen. Det tog lång tid att komma på knepet.

  2. avatar

    Riktigt bra tips! Jag tycker det är så svårt att veta om jag är rak i ryggen.. Ibland känns det som att jag försöker för mycket och då blir man inte rak ändå.. Måste ha någon som kollar mig när jag är ny med träning så jag vet känslan av att vara rak typ..
    Blir jättesugen på att testa Pilates 😀 Måste kolla om Friskis har något sånt pass!

  3. avatar

    Åh, väldigt användbara tips! Tack! :))

    1. avatar

      Kul att du tycker det. Varsågod. 🙂

  4. avatar

    Vilka bra tips! Hållning är verkligen så viktig i all tärning så kan tänka mig att detta kan gynna alla 😀 // Petra Elisabeth

  5. avatar

    Åh, du demonstrerar det så bre. Precis så övertydligt som jag behöver. Video, skriftligt och bildligt. Mycket bra och lärorikt inlägg!

    1. avatar

      Vad glad jag blev att du tycker det. Det är precis det jag vill med mina inlägg. 🙂

  6. avatar

    Åh, så roligt att få veta hur man får en bra c kurva när man utför pelates. Jättebra tips

    1. avatar

      Tack, kul att du tycker det. 🙂

  7. avatar

    Hm, känns som jag gjort fel 🙈 Detta var riktigt intressant!

    1. avatar

      Det är svårt men det är bara att fortsätta öva, öva, öva. 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: