Hanna undrar hur mina intervallpass ser ut. Det är såklart olika beroende på vad jag ska göra. Jag är fotbollsdomare och någon gång i månaden springer jag korta, snabba intervaller som sett till antal påminner om löptestet. På löptestet ska man springa sex sprinter på en sträcka som är 40 meter. Därefter ska man springa 75 meter på 17 sekunder och gå 25 meter på 22 sekunder. Det upprepas 44 gånger (ja 44, jag har inte skrivit fel.) Idag sprang jag ett snabbt intervallpass på löpbandet. Inte i i tid dock för det tog ungefär 55 minuter inklusive uppvärmning och nedvarvning. Det här passet påminner lite om löptestet sett till antal intervaller. Jag värmer upp och så såg passet just idag ut så här.
16km/h á 35 sekunder: 7 st
17km/h á 30 sekunder: 10st
18km/h á 30 sekunder: 15st
Jag brukar satsa på 30-40st och sen brukar jag variera antalet i varje fart. Vissa intervaller kan bli längre men aldrig kortare. 1 minut vila mellan varje men det är inklusive tiden det tar för bandet att gå upp och ner i fart så den aktiva vilan blir runt trettio sekunder. Det här är mina tider men anpasa det efter dig i både vad gäller fart, vila och antal intervaller.
 
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Grymt bra:) duktig du är

  2. avatar

    Så grymt, jag ska verkligen också försöka börja träna!

    1. avatar

      Ja gör det! 🙂

  3. avatar

    Shit, vad snabbt! Stor risk att jag hade ramlat av löpbandet tror jag. Och så det där med 44 ggr. Holy macarony….

    1. avatar

      Hihi, det gjorde jag faktiskt en gång när jag sprang i 18 blås…. Ja 44 är maffigt. Man får ta en i taget och inte tänka på hur många man har framför sig.

  4. avatar

    Så grym du är, intervaller tycker jag själv är tufft 🤔
    http://www.nouw.com/sandi_fighter

  5. avatar

    Jag börjar lära mig nu att inte få panik när jag läser om hur duktiga alla är med sin träning. En dag kanske jag är där. Men idag får jag vara mer än nöjd med mina 5,9 km gång. Grym du är tjejen.

    1. avatar

      Men nej, den känslan vill jag ju inte att du ska få av mina inlägg. Promenad är precis lika bra! Heja dig!

  6. avatar

    Skojar du? 44 gånger? Ska aldrig bli fotbollsdommare iallafall 😂 Alltså det lär sjukt jobbigt även om man skulle råka vara vältränad, haha 😂 Dör om jag behöver springa mer än 500m 🙈 promenera och rida däremot, inga problem i timtals 🤗

    1. avatar

      Nej jag skojar inte. 🙂 Och ja det är jobbigt. Men det går och det är ju bara en kort tid. Det är ju grymt att du kan promenera och rida i timmar. Super verkligen! 🙂

  7. avatar

    Du är verkligen så duktig som håller på, tänker för hälsan och även för att du drivs av det :D. Sådant är verkligen något att sträva efter 🙂

  8. avatar

    Intressant att få veta hur du kör 🙂 Hur länge har du tränat med intervaller?

    1. avatar

      Jag varierar min löpträning men har sprungit intervaller sedan jag blev fotbollsdomare. Det är runt elva år nu. 🙂

  9. avatar

    Shiiit du är så jäkla grym! Hur håller du kolla på hur snabbt du springer? Asså hur vet du skillnad på 16km/h och 17km/h? 🙂

    1. avatar

      Jag springer på löpband. Skulle kanske varit tydlig i inlägget. 😊

  10. avatar

    Skulle verkligen behöva träna jag med men jag har blivit slö men intressant att läsa om dig och dina träningspass

  11. avatar

    Jag som aldrig tyckt om att springa har faktiskt fått upp ögonen för intervaller och tycker att det känns roligt. 🤭. Sen springer jag ju förvisso inga längre sträckor på löpbandet med lite blir det, och ökas ska det!

    1. avatar

      Jag tycker om att springa intervaller då plågan blir kort. Men det gäller att börja lugnt så man inte skadar sig.

  12. avatar

    OJ vad jobbigt, grym du är! Får nog prova detta framöver, behövs alltid nya träningspass. Kram <3

    1. avatar

      Ja det var jobbigt men roligt också. Jag älskar det här passet. 🙂

  13. avatar

    Så kul att du är fotbollsdomare 🙂

  14. avatar

    wooow tänkt om man kunde vara så duktig och ha den självdisciplinen men ist fryser man o sitter under filten här hemma hahaha
    Men grymt jobbat 😀

    1. avatar

      Men vad skönt att sitta under en filt. Det ska jag göra alldeles strax. 🙂

  15. avatar

    Får så dåligt samvete då jag ser hur duktiga alla är. Dags att skärpa sig

    1. avatar

      Nej ha inte dåligt samvete. 😔 Man måste inte träna som jag. Huvudsaken är att man rör på sig. Promenader är också bra.

  16. avatar

    Vad duktig du är. Jag har kommit av min träning helt :/

    1. avatar

      Så kan det vara men det är bara att bita ihop och bestämma sig för att köra. Sen går det mesta av sig självt.

  17. avatar

    Bra jobbat!!! Jag ska ta tag i min träning under jullovet.

  18. avatar

    Grym!! 🙂

  19. avatar

    Dette er utrolig bra, du står på og det gir sikkert resultater.

    1. avatar

      Ja jag hoppas att det ger resultat. Inte nu men i det långa loppet. 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: