Godmorgon! Det är lördag, jag har bryggt en stor kanna te och jag tänkte blogga en liten stund.Jag har fått några frågor igen som jag tänkte att du skulle få svar på i ett inlägg. (Madeleine, du kommer få svar på din fråga i ett eget inlägg istället)
Johan (förlåt att jag inte länkar men den andressen du skrev från fungerar inte) undrar:
Vad anser du att träning har gett dig mest?
Det första är såklart bättre kondition och styrka. Men det viktigaste är mer tid med Rickard. Så många roliga träningspass som vi haft tillsammans. Att skratta tillsammans under träning gör underverk för lyckohormonerna i kroppen. Jag har även fått nya vänner. Sofia hade jag aldrig träffat om det inte var för att Ida Warg skrev ett inlägg där man kunde hitta nya vänner. Via instagram visste jag vem hon var och att hon bor i samma stad som jag. Jag vågade dock inte ta kontakt med henne men när hon skrev i en kommentar i Idas blogg vågade jag skriva till henne.
Vi började vår vänskap med att ses vråltidigt på morgonen för att springa intervaller på bana. I mörker och rusk körde vi våra pass och det blev en god vana. Trodde aldrig jag skulle kunna springa jobbiga intervaller tidigt på morgonen och före frukost men det gick. En gång sprang jag till och med löptest tidigt på morgonen som träning.
Vi blev till slut en liten grupp som sågs på morgnarna och sprang.
Träningen har även gett mig ett bättre mående. Jag känner direkt i kroppen när jag inte har tränat ett tag och sen kommer igång igen hur mycket träningen ger mig. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till ett liv där jag inte rör på mig så mycket som jag gör. Träning gör underverk för den mentala hälsan och det finns bevisat i x antal forskningsrapporter. Jag kan här och nu slänga in ett boktips, läs boken Hjärnstark. På ett lättbegripligt sätt skrivs det om hur viktig rörelse är och hur det kan förebygga depressioner. 
Sara undrar i inlägget Att tilta bäckenet:
Hur skulle du rekommendera att jag jobbade med en för rak svank?
Det jag tänker att jag skulle börja med är att hitta ditt neutrala läge och jobba där. I videon i inlägget visar jag hur man kan jobba mellan neutral, framåttippat och bakåttippat bäcken. De övningarna som jag pratar om i klippet är basövningar i pilates. Det är övningar som jag alltid börjar med i mina klasser. Utan den här grunden kan man heller inte gå vidare med svårare övningar då alla övningar går in i varandra. Träna pilates och börja med basövningar och lägg på övningar allt eftersom du blir starkare. Testa gärna min klass. Den finns HÄR. 
Till exempel pelvic curl – shoulder bridge prep -shoulder bridge. Bilden visar shoulder bridge prep
 Shoulder bridge
Rollup – neckpull -teaser prep – teaser – open leg rocker. Bilden visar en teaser
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Åh tack! Hinner jag inte med ikväll att prova så lär jag hinna det imorgon, istället för att gå på kalas så kommer vi att få stanna hemma då dottern ser ut att ha utvecklat vattkoppor. Sicken perfekt julklapp va?
    Du nämner om tiden tillsammans som träningen har givit dig och din man. Här hemma har vi inte varit några friskusar på evigheter typ men dina ord fick mig att le då jag, i minnet, kastades tillbaka till en helg för några månader sen då vi (hemma framför tv`n) prövade på par-yoga.
    Så många skratt och en känsla av samhörighet och samarbete som verkligen förde oss närmare varandra. Tack, för påminnelsen jag ska ta ett snack med sambon om vi inte borde införa det som rutin.

    1. avatar

      Men vad trist att hon fått vattkoppor.
      Roligt att jag kan inspirera dig. Hoppas att mannen din vill införa en ny träningsrutin.

  2. avatar

    Så intressant att få läsa dina svar!

    1. avatar

      Kul att du tycker det!. 🙂

  3. avatar

    Du får det verkligen att se så simpelt och roligt ut. Precis som träning ska vara🙏

    1. avatar

      Vad roligt att du tycker det! 🙂

  4. avatar

    Härligt att du hittat så mycket glädje i träningen och att ni kan umgås via träningen!🌸💕

  5. avatar

    Så kul att läsa!😊 Ja träning ger så oerhört mycket både fysiskt och psykiskt!😊 Du är så duktig och flitig!😊 Så kul att du hittade en träningskompis via dina sociala medier!

  6. avatar

    Vilket trevligt inlägg :D. Kanske främst det där med att möta någon genom nätet, tycker det är modigt att ta kontakt och våga ses :D. Det är ändå ganska spännande hur man kan möta vänskap genom nätet 🙂

    1. avatar

      Ja sociala medier är fantastiskt på det sättet. Att hitta vänner på de mest otippade ställena. 🙂

  7. avatar

    Vilket underbart och spännande inlägg att läsa, så roligt att du har fått så mycket bra tack vare träningen. Det är helt underbart att träna med sin partner eller vän 🙂

  8. avatar

    När man väl får in en rutin så är träning ett av de skönaste man kan göra. Få röra på sig & veta att ens mående blir bättre 🤩

    1. avatar

      Ja exakt! Träning gör mig lycklig.

  9. avatar

    Det du gör på bilderna ser så lätt ut MEN det är ju såå svårt haha! Man tänker "det gör jag lätt" men det gör man ju inte! Det är såå svårt!
    Vad roligt att ni blev en grupp som börja springa! Blir så imponerad av din motivation!

  10. avatar

    Vilka bra frågor och riktigt bra svar! Spännande med en träningsblogg 😊

  11. avatar

    Kul att få läsa lite mer, jäkla hurtiga som ger er ut sådär, en annan blir trött av bara tanken haha.

  12. avatar

    Vill verkligen komma igång med träningen igen men så svårt att få till det.

    1. avatar

      Jag tänker att det bästa är att inte ställa så stora krav på sig själv. Välja ut några övningar som tränar mage och rygg som tar max en kvart. Eller övningar som du kan göra medan du lagar mat till exempel. Nu fick jag inspiration till ett blogginlägg, haha. Tack för det. 😀

  13. avatar

    Så bra inlägg! du ger mig så mycket motivation & tips 😊😊

  14. avatar

    Så kul att du känner att träning gett dig mer tid med Rickard! Så känner jag också nu när jag och sambon börjat träna ihop 😊

  15. avatar

    Vad fint att du fått så mycket av träningen, särskilt nya vänner 🙂
    Att träna ÄR ju så bra för både kropp och knopp, ändå trillar jag av banan hela tiden, så irriterande. Men som du säger så märks det verkligen tydligt när en inte tränat på ett tag.

    1. avatar

      Jag har också perioder då jag inte tränat på ett tag och det är så svårt att komma igång. Det är just det, det svåraste är att börja. När man väl börjat så går det mesta av bara farten.

  16. avatar

    Inspirerande inlägg 🙂

  17. avatar

    Så roligt att svara på lite frågor det är super kul då får man lära känna bloggaren lite mer

    1. avatar

      Det är mycket roligare att svara på frågor i ett eget inlägg än i kommentarerna. 🙂

  18. avatar

    Jag har också lite bloggtid här nu och kommenterar ikapp i trådarna. Att träna tillsammans är ju extra tid som man inte skulle ha om man tränade på varistt håll

    1. avatar

      Men exakt! Det sparar verkligen tid. 🙂

  19. avatar

    Åh vad kul att läsa svaren! Träning är verkligen en så bra grej på många sätt😍

  20. avatar

    Träningen får ju en att må bra både psyksikt och fysiskt 🙂 kul att du delar med dej

Kommentera

%d bloggare gillar detta: