Hej! Idag tänkte jag dela med mig av små fantastiska tips för att mjuka upp hamstrings, aka baksida lår. Du behöver en liten boll och en mindre fotboll.

Börja med att stå med fötterna parallella och höftbrett isär. Andas in, andas ut och aktivera magmusklerna och rulla ner. Utan att pressa utan bara som ett litet test för att se hur långt du kommer. Notera hur det känns i benen. På bilden ovan ser du hur långt jag kommer efter tuffa intervaller. Ganska långt kvar till golvet eller hur?

Placera bollen (om du gör det för första gången kan det göra lite ont, använd då den större bollen) rakt under sittbenet. Böj benen och rulla fram och tillbaka några gånger, därefter rulla åt sidan några gånger och sista rörelsen med bollen under sittbenet är att cirkla fem åt varje håll. Jag böjer benet som inte masseras av bollen. För mig känns det bättre, du får prova dig fram. 
Gör rolldowns, med bollen först mellan låren, sedan mittemellan lår och knä, därefter mellan knä och vader och sist nere vid fötterna. Pressa inte utan slappna av i rolldown och känn in hur det känns i kroppen. Hur du sjunker djupare ju mer musklerna slappnar av. 
Efter tjugo minuter når jag golvet, och det utan att ha stretchat utan enbart mjukat upp musklerna med hjälp av en boll och massage. Samma effekt på baksida lår får du också genom att använda en boll och massera fotsulan genom cirklar och att röra foten fram och tillbaka.
 
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Vilka bra tips, tack så jättemycket! 🙂 Ska genast testa!

  2. avatar

    Vilka bra tips!

  3. avatar

    Men så smart!

    1. avatar

      Det tyckte jag med!

  4. avatar

    Måste skaffa mig en boll.
    Bra tips!

    1. avatar

      Kul att du gillar mitt tips!

  5. avatar

    Toppentips 🙂 något jag gör alldeles för sällan. Ska leta fram den där lilla bollen hemma tror jag..

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: