Jag har en del problem med ont i ryggen, särskilt i ländryggen. Vissa dagar kan jag inte stå långa stunder utan att benen nästan viker sig av smärta i rygg och höfter. Det blir alltid värre när jag slarvar med pilates och styrketräning. 
Men så kom jag på att ibland kan smärta i nedre delen av ryggen orsakas av att man är för stel i musklerna i ryggen. Så vad passar då bättre än att göra omvända extensioner med pilatesbollen som hjälp. På bollen rullade jag fram och tillbaka och lät ryggen sträcka ut. Underbart! 
Jag känner mig mjukare, lösgjord i ryggen och det bästa är att övningen går att göra ouppvärmd och i min favoritklänning. Med andra ord finns det inga ursäkter för mig att inte stretcha.
 
Börja med att sätta dig på bollen. Rulla sedan ner och sträck armarna över huvudet. Sträck ut benen. Som bild 1.
Andas in och böj benen till tabletop
Andas ut och sträck ut benen. Händerna ner i mattan. Håll den här positionen och andas in och ut några gånger. NJUT!!! 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Det där såg ut som en bra idé. Det måste jag prova.

    1. avatar

      Mm, stretchen är riktigt härlig!

  2. avatar

    Det låter som en perfekt grej för mig som haft ryggproblem i många år 🙂

    1. avatar

      Ja, testa gärna! 🙂

  3. avatar

    Om man aldrig gjort detta innan rekommenderar du det ändå? Eller bör man vara försiktig? 🙂

    1. avatar

      Den kräver lite balans så man bör vara försiktig av den anledningen. Har man inte gjort det innan så rekommenderar jag att inte gå så långt bak som jag gör på bilderna utan göra en lite mindre extension. I vårt stillasittande liv så är det jätteviktigt att göra extensioner för att kompensera alla flexioner. (Där man sitter framåtlutad.)

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: