Yela frågade om jag inte kunde skriva lite om träningsmotivation och såklart jag kan det. Men först en liten recap på inlägg som jag redan skrivit i ämnet. Läs gärna de inläggen också. 
Det första jag vill tipsa om idag är att hitta din inre drivkraft. Vad skulle kunna göra träning meningsfullt för dig på riktigt? Mindre bra drivkrafter är måsten, tvång och skuld. Fokusera hellre på ”jag vill bli piggare” eller ”jag vill bli starkare i vardagen”. Sen kan man ju kanske ibland ändå få övertala sig själv till att gå ut och röra på sig men att se träningen som tvång alltid är inte så bra för att skapa att lustfyllt förhållande till träning.
– De små aktiviteterna räknas.
Tycker du om att dansa? Ja men gör några moves medan du städar. När du plockar saker från golvet, istället för att böja på ryggen, gör knäböj. Ta trappan istället för hissen på jobbet.
– Det kommer alltid komma ursäkter till att inte träna.
Fokusera på det positiva och varför du vill träna. Det kommer bli bättre ju mer du känner att det ju inte var så farligt.
– Något som är viktigt att är att planera in träningen.
Skriv in den i almanackan på samma sätt som du skriver in kompisdejter, jobb, deadlines och så vidare. Då är det svårare att strunta i det.
– Var inte för hård mot dig själv
Att bygga nya vanor tar tid så ha tålamod med dig själv. Ställ inte för höga krav från början utan starta lugnt och bygg gradvis på. Det är inte realistiskt att tänka att ”nu ska jag träna fyra gånger i veckan” om jag aldrig tränat.
– Hitta den träningsform som du trivs med.
Våga prova olika former för att hitta din grej. Jag trodde inte att jag skulle tycka att det är roligt att lyfta skrot på gymmet men jag tycker nu att det är roligt. Våga prova!
– Ta dig tid att känna efter vilka effekter träningen faktiskt har.
Är du piggare? Sover bättre eller kanske att du känner dig gladare? Använd det effekter du kommer fram till för att motivera dig att fortsätta.
En av mina effekter som motiverar mig är just att jag alltid känner mig som lyckligast efter ett träningspass. Alla måbra-hormoner i kroppen som jag inte vill vara utan.
– Acceptans
Alla har dåliga perioder då motivationen till att träna är låg. Men se det inte som ett misslyckande. Det är bara att börja om och för varje gång så blir du starkare och kommer snabbare tillbaka.
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Tusen tack för de här inlägget! Mina mål med att börja träna är just att bli piggare, starkare i vardagen och även för mina problem i kroppen! Kände mig verkligen motiverad av ditt inlägg & får försöka hitta någon kul träningsform efter flytten 😃 Superbra tips de där med aktiviteter i vardagen också! Verkligen stort tack för ett peppande & inspirerande inlägg 😃❤️

  2. avatar

    Vilket bra inlägg 🙂 Jag tror också på att träning ska vara kul för att den ska bli av. Att drivas av att göra det man faktiskt vill, just för att det är KUL, och se de fysiska effekterna mer som bonus. Har jag kul får jag också mer kraft att ta i, jag tränar hårdare av bara farten just för att jag njuter av det. Så fort träningen känns tråkig eller kravfylld minskar också mina resultat, förmodligen eftersom jag då har en negativ inställning. Att läsa din blogg ger iallafall bra och rätt inspiration! 😀

  3. avatar

    Tack för tipsen. Tycker om att läsa om träning och motivation 🙂

  4. avatar

    Bra råd! Har sjukt svårt att komma igång. Efter redig och snabb viktuppgång nu också så känns det ännu mer motigt. Har ju ingen kondis och alla muskler jag jobbade så hårt för med styrketräning är gone with the wind.
    Tänkte börja med korta 10-minutare, cardiovideos på Youtube. Tror det kan underlätta om man inte sätter ribban för högt 😛

  5. avatar

    Villa bra tips som du delat med dig av. Knäböj ska jag börja med när jag ska plocka upp från golvet. Att inte ställa för höga krav ät ett väldigt bra tips

  6. avatar

    Det ser så skönt ut att träna där på utegymmet. Man måste precis som du säger tänka och göra det som känns positivt.

  7. avatar

    Men vilket bra inlägg om motiva skion blir väldigt sugen att börja träna lite ☺️

  8. avatar

    Jag brukar tänka såhär när det gäller träning.. Har man ingen motivation så gäller de o tvinga i väg sig dj8för de känns så skönt efteråt. Nu så vill jag inte träna på gym etc, går hellre promenader 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: