Igår var jag och Rickard på Sofias tisdagsspinning. Det blev ett bra pass med mycket stående cykling. Det gillar jag mest, det är mest likt ”vanlig cykling”. Vi körde också tabataintervaller vilket påminde mig om att det var länge sedan som jag och Rickard körde våra tabataintervaller. Kanske ska göra det idag innan jag drar till jobbet.
Godmorgon! Jag har suttit en stund och kommenterat ikapp bloggar, väckt barn och läst på om keto. Det här med keto och att ketoadaptera är en hel vetenskap. Det räcker inte att kosten är i balans utan allt runt omkring måste också vara i balans. Nu hamnade jag på en sida där jag läste att konditionsträning påverkar ketoadapteringen (=ställa om kroppen till att använda fett som energi istället för kolhydrater) att stress påverkar, sömn, ja egentligen allt. Och då går mitt huvud upp i varv och jag känner mig stressad över just konditionsträningen. Det var ju inte så här det skulle bli. Jag måste ju köra på med min träning i och med att jag inte är redo att ta ett sabbatsår från fotbollen bara för att ketoadaptera.
Så vad har jag hittills gjort för att skapa balans?
– tagit tag i mina sömnrutiner. Går och lägger mig innan tio och kliver upp fem för det mesta.
– börjat logga allt fett och protein jag äter för att koll så att jag inte får i mig för lite. Jag trodde det skulle vara lätt att få i sig mycket fett (minst 200 gram per dag) men äter fortfarande en aning för lite. Igår vispade ihop egengjord majonnäs som jag ska spetsa måltiderna med. Har varit lite rädd för att göra egen majjo men det är inte ett dugg svårt.
Vad gäller stressen jag känner så tänker jag jobba på att slappna och våga lita på processen. Försöka få in mer pilates i min vardag då det är något som får mig att vara här och nu och slappna av. Jag behöver hitta en bättre struktur för mina studier så att det inte blir ett extra stressmoment.
Men det här inlägget blev inte så positivt så låt oss prata om de fördelarna jag faktiskt upplever:
– jag är mycket piggare.
– mitt sötsug är inte lika framträdande längre. Visst kan jag bli sugen när jag ser godsaker på bild. Men har inget behov av att sitta framför tv:n och äta något på kvällen.
– jag är inte lika hungrig. Håller mig mätt mycket längre och har upptäckt att jag faktiskt inte är bottenlös.
– jag äter grönsaker till i stort sett alla mål. Förutom till min ketogröt.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Igår när jag satt på cykeln på gymmet började tänka på just spinning. Allt som gick runt i mitt huvud var "Hur FA-AN kan folk köra spinning på regelbunden basis och faktiskt tycka det är roligt?" Haha! Lär mig? 😀

  2. avatar
    säger:

    Va skönt att känna sig piggare! Jag måste verkligen ta tag i min hälsa & få fasta rutiner med sömnen, känner mig alltid så trött.

  3. avatar

    Den där maten såg himla god ut!! 🙂 Jag hade aldrig klarat att stiga upp 5 haha! Totalt tvärtom. Jag somnar ofta när du stiger upp haha! Nu skäms jag haha! Det är ju inte alltid så, men ganska ofta! Pilates låter invecklat men spännande! 😀 Hoppas du sover gott och får en fin start på morgondagen! Kram

    1. avatar
      säger:

      Nej skäms inte. Vi är olika. Kram och tack detsamma. <3

  4. avatar

    Ja det är många faktorer som spelar in, sömn och stress är helt klart här viktiga faktorer, sover för lite och stressar för mycket. Måste verkligen hitta bättre balans ♥️

  5. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  6. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  7. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  8. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  9. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  10. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  11. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  12. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  13. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  14. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  15. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  16. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  17. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  18. avatar

    Det låter ju jätte bra det där ju det är gott med grönsaker jag äter det rätt mycket jag med

  19. avatar
    säger:

    Jag fastnade verkligen på dina sovrutiner här. För mig som är nattuggla är ju det där nästan min mest effektiva tid på hela dygnet 😉 Jag önskar att jag var mer morgonmänniska men jag vaknar liksom till liv på kvällen oavsett när jag har gått upp och då vill jag ju ta till vara på energin.

  20. avatar

    Alltså hjärtat, att gå på spinning skulle vara döden för mig. Och nu skriver du STÅENDE spinning… jisses…. begravning direkt hahah

    1. avatar
      säger:

      Haha, det roliga är att jag också hatat spinning. 🙂 Man kan alltid ändra sig. 🙂

  21. avatar

    Det låter som en väldigt stor omställning men det är ju bra att du ser att det kommer fördelar också med att du bytte kost. Majonnäs är ju riktigt gott 🙂 mumms

  22. avatar
    säger:

    Så roligt att ni tränar tillsammans 🙂 Har aldrig testat spinning men förstår att det är jobbigt 😛 Så fräsch maten ser ut även om jag inte gillar broccoli 🙂

  23. avatar

    Intressant att läsa om din keto. Hoppas att du hittar balansen snart.

  24. avatar

    Så härligt att du ser att sockersuget försvinner :). Samt även att hungern blivit bättre 🙂 . Sen att få in grönsaker är så himla bra sätt att få kroppen att må bra :D. Det gillar jag verkligen 🙂

  25. avatar

    Skönt att du inte är lika hungrig längre o all tar ju sin tid för o låta magen vänja sej .

  26. avatar

    Det gäller verkligen att hitta en bra balans när man äter en diet. Det tyckte jag var svårt när jag åt lchf jag åt nog mindre än vad jag skulle. Så bra ändå att du har tagit tag i sömnen, det måste ju vara skönt

  27. avatar
    säger:

    Oohh vakna 05 , typ då jag brukar somna på kvällarna xD sen upp 8-9 tiden, hoppas du får nån bra av avslappnings övning

  28. avatar

    Keto verkar sannerligen ha fina effekter när det funkar som det ska🙂

  29. avatar

    Det där med keto låter intressant men lite små svårt, får kolla upp det där 😛

  30. avatar

    Jag tror att du kommer in i den där balansen som är bra för dig! Du är ju medveten om vad som krävs, jag tror stenhårt på dig. Heja heja!

  31. avatar

    Sådan god mat ser värkligen jätte gott ut

  32. avatar

    Älskar dina sånahär inlägg! blir så otroligt peppad själv. Och som du säger sömn, kost och levnad påverkar ju verkligen allt. Jag hoppas du får bukt med din stress 🙂

  33. avatar

    Man får försöka fokusera på alla bra punkter så gott det går! 😀 <3

  34. avatar

    Det finns fördelar med allt 🙂 Skönt att du känner dig piggare.

  35. avatar

    Läggdags 22 och uppstigning 05, du har blivit som mig 😀

  36. avatar

    Åh, spinning är verkligen så härligt! Längtar tills jag får börja träna igen!

  37. avatar
    säger:

    Vilket härligt träningspass! 😊 har en fråga vad är det som du vill äta som du inte ”får” äta nu under ketodieten? och vad saknar du inte alls som du åt mycke innan keto?

  38. avatar

    Gud vilken fräsch och god maträtt det där såg ut att vara. Vad många bra fördelar du känner! Underbart att du inte känner sånt stort sötsug fortfarande, när man har kommit till den gränsen så är det så skönt. 🙂

  39. avatar

    Vad spännande! Har du någon bra länk om keto-info att dela? Jag känner mig själv osäker på om mitt matintag är okej i samband med min träning, då jag äter AIP-kost vilken är superstrikt verkligen. Det är verkligen en hel vetenskap med allt detta, mycket att läsa på.

  40. avatar
    säger:

    Vad skönt att vara mer pigg och inte ha stort sötsug. Jag hade behövt det där 🙂

  41. avatar

    Jag blir så imponerad av hur driven du är! Jag är det också till viss del men att logga allt jag äter skulle jag aldrig orka 😅

  42. avatar

    Ge mig den där tallriken 😍😋🙌

  43. avatar

    Förstår din oro… det verkar vara mycket att ha koll på! Hoppas det löser sig för det bästa med din kost & konditionsträning ♡

  44. avatar

    Så roligt att ni tränar tillsammans så mkt du och maken. Att göra egen majonäs var riktigt bra gjort. Själv gillar jag inte det men ggrymt av dig.

  45. avatar

    Skönt med ett sådant pass!
    Du har legat i hör jag, en annan är glad man kom upp och ut med hunden typ.
    Förstår att det är mycket att tänka på men du verkar gör allt rätt iom all efterforskning och att du börjat ta tag i det som brister. Skönt att du ändå känner av en del fördelar, att vara piggare är så skönt!

  46. avatar

    Vad skönt ändå att fördelarna verkar väga över med råge ändå. Och stress, sömn och obalans påverkar ju otroligt mycket i ens liv.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: