Så kan du ta till soffan som plats för att utmana din kropp lite extra. På Instagram la jag ut ett klipp med övningen ovan. 👆 @hannafialotta heter jag där. Senare idag kommer ett klipp ut med övningarna som jag presenterar på bilderna nedan. Det här kanske ska bli en ny inläggsserie, övningar man kan hotta upp med hjälp av soffan. Skulle du gilla det?
Single leg stretch – Växla ben tio gånger. Ju mer du försöker lyfta upp överkroppen i varje växling, desto jobbigare blir det. 10 repetitioner/ben
Double leg stretch – Krama benen mot bröstet och sträck sedan ut kroppen. Håll blicken mot naveln och låt inte huvudet sjunka ner mot mattan när du sträcker ut kroppen. Då är det bättre att modifiera och låta huvudet ligga kvar på mattan. (Eller som i mitt fall, soffan) 6-8 repetitioner
Hamstring pull – Pulsa benet två gånger och växla sedan ben. Rörelsen ska komma från magen inte att du drar benet mot dig med armarna. 8-10 repetitioner/ben
Double straight leg – Placera händerna bakom huvudet. Höj och sänk benen. Ett litet observandum är att låt inte ländryggen lyfta från mattan så du svankar. Då är det bättre att göra en mindre rörelse. Det ger mer än att sänka benen och tappa kontrollen i ryggen. 6-8 repetitioner
Crisscross – Rotera mot böjd ben, sträck ut den andra. Växla, 10 på varje sida är lagom.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Så bra med tips på övningar att göra hemma!
    Perfekt för en trött småbarnsmamma som sällan orkar ta sig till gymmet. 🙂

  2. avatar

    Vad du är duktig! På första bilden så ser det ut som du antingen hänger uppochner eller ja tar bilden från uppochner. Hade dock jag legat på soffkanten sådär hade jag ramlat 😂

  3. avatar

    Så bra med tips på övningar 🙂 Det är najs när man kan träna hemmifrån 🙂

  4. avatar

    Alltid kul att lära övningar! Är det core-fokus på dessa?

  5. avatar

    Bra övningar och smidigt att göra dem hemma 👍

  6. avatar
    säger:

    Verkar vara betydligt mer utmanade att göra det på armstödet 🙂 Hade helt klart lyckats att trilla ner och bryta både armar och ben av mig.

  7. avatar

    Men du så himla bra, gör man denna övning kan man ju träna och spana på tv samtidigt om man känner för det 😀

  8. avatar

    Spännande, du är ju verkligen så duktig! 😀 <3

  9. avatar
    säger:

    Perfekt att du visar . Duktig du e
    Hoppas du har en skön o lite vilsam lördag stor kram

  10. avatar

    Det här är ju super bra övningar 🙂 crisscross känner jag igen , har gjort den nån gång tror jag

  11. avatar
    säger:

    Jag tröttnar direkt på mina träningar så jag måste byta ofta haha

  12. avatar

    Tack för att du delar med dig och jag känner mig lite lat att som inte tränar

  13. avatar

    Men alltså, detta var nog den bästa övningen jag sett hittentills. Så bra, och kan man göra den i soffan är den ju svår att ” komma undan med ” så himla bra.😊👏

  14. avatar

    Du ger så bra tips till dem som inte är vana att träna wow så häftigt 💋 ja skulle lätt röra kroppen om ja inte hade haft för ont

  15. avatar

    Men så himla bra övningar! Toppen ju😍 tack! Måste prova crisscross!! Ibland så blir bara den vanliga träningen så himla tråkig, utan att man vet varför. Brukar ta en pause och hitta nått annat isf. Kram!

  16. avatar

    Känner igen mig med att träna på skinnsoffan. När jag var barn hade mina föräldrar skinnsoffor i ett vardagsrum där det har 10 meter upp till taket. Jag tränade gympa från och på dem. Jag var tävlingsgymnast som barn upp till 17. Fattar inte idag att de höll.

  17. avatar

    Om man har en sådan passande soffa är det ju ju jättebra att utnyttja det, så kan man ju träna samtidigt som man kollar på tv!! Toppen!! Kan tänka mig att det blir lite extra jobb på balansen sådär =)

  18. avatar

    Soffor är banne mig bra till allt utom möjligen att duscha i..Serien skulle kunna heta ”Från soffpotatis till friskus -utan att lämna soffan!”

  19. avatar

    Det här ska jag nog göra ikväll när sambon får för sig att titta på en krigsfilm eller två, istället för att frenetiskt scrolla i flöden jag redan läst 10 gånger. Det driver nog honom till vansinne om inte annat, så att vi byter film… Ha en fantastisk helg! ❤️

  20. avatar

    Wow vilka bra och praktiska övningar att göra hemma! Tack för tipset, ska testas 😊

  21. avatar

    Jag tycker det både låter och ser superkul ut! Jag måste följa dig på Instagram med inser jag nu.

  22. avatar
    säger:

    Vad roligt att du kör träningen i soffan denna gången.Shit får bara träningsvärk av att läsa om dom olika övningarna.

  23. avatar
    säger:

    Kul övningar. Har dragits med en sååå seg förkylning så längtar verkligen till att kunna träna igen.

  24. avatar

    Härligt att få veta lite mer om din träning ☺️

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: