I förra inlägget berättade jag om att tilta bäckenet och jobba med bäckenet i olika positioner. Jag tipsade också om några grundövningar. I dagens video tänkte jag gå in lite mer på djupet kring övningarna.
När man pratar om stabilitet så handlar det om att aktivera den tvärgående bukmuskulaturen, den djupa magmuskulaturen som har som uppgift att stötta och stabilisera framförallt ryggen. Det här är viktigt oavsett om du tränar pilates eller något helt annat. Stabilitet i alla övningar. Även idag kommer jag i min video gå igenom grunderna. Utan grunderna kommer vi ingenstans. Jag lovar att det kommer bli mer att bita i framöver.
Hur aktiverar man då sitt powerhouse och den djupa muskulaturen. Jo, jag ska berätta:
Andas in och på utandningen spänn bäckenbotten och dra sedan in naveln mot ryggraden. Håll kvar spänningen under övningen. ”Setupen” är 90% av jobbet så slarva inte här. Deet handlar inte om att alla kroppsdelar ska vara helt stilla utan mer om att utnyttja alla kroppens muskler i alla övningar. Till exempel i övningen nedan. Jag använder mina fötter och även armarna för att stabilisera kroppen. Muskelfokus, där jag vill ha spänning är magen (för att kunna tilta bäckenet ordentligt) och så baksida lår och rumpa ska jobba.
Pelvic curl är en övning som är med i stort sett varenda program. Det är en superbra övning som är skonsam för kroppen. Pelvic curls aktiverar baksida lår och rumpa. Det är viktigt att stärka baksida lår och rumpa för att förebygga skador och också få bättre hållning. En stark rumpa gör dig också starkare i andra övningar. Om du gör svajiga knäböj till exempel så gör pelvic curls.
 

avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Du ger verkligen så himla bra tips och du är himla klok! <3

  2. avatar
    säger:

    Det nog bra att att både skriver hur man ska göra & sen lägga upp video så folk ser hur du gör 🙂

  3. avatar

    Jag kanske skulle ta och testa pilatesträning för nybörjare vid tillfälle. Det ser enkelt ut men tror inte det är det, men samtidigt kanske ganska bra =)

  4. avatar

    Vilka bra övningar och blir verkligen inspirerad. Jag får inte träna just nu, men kanske får ta det sen när jag får :). Har liksom träningsförbud 🙂

  5. avatar
    säger:

    Jag gillar dina videos, det blir så mycket lättare för mig att förstå då! 🙂 Ska faktiskt testa detta lite senare här hemma eftersom jag inte tar mig till gymmet idag!

  6. avatar

    Härligt med en video som du går igenom grunderna och även delger massa övningar! 😀

  7. avatar

    Jag skulle behöva stärka upp min rygg. Förr var jag tävlingsgymnast och har ff en överrörlighet men tränar ju inte så ibland för jag ont i svanken. Du ger så bra tips. Tackar för dem

  8. avatar

    Man tänker nog inte så mycket på att träna bäckenet . Inte jag iallafall. Men jag tror säkert det är bra ;D

  9. avatar

    En liten undran, på vilket vis är pilates bra? Är det för att göra kroppen smidigare? Kan man gå ner i vikt med pilates?

    1. avatar
      säger:

      Jag har svarat på din kommentar i ett eget inlägg. 🙂

  10. avatar

    Längtar tills jag vågar/kan börja träna igen. Mitt diskbråck hindrar mig. Övningen såg spännande ut.

  11. avatar
    säger:

    jag vill gärna börja träna men hittar inte orken har du några tips 🙂

    1. avatar
      säger:

      Ja, jag har massor med tips! Det första är att sänka kraven för vad som är träning. Starta lugnt, testa olika pass och hjitta på så sätt det som du gillar. Sen är det viktigt att komma ihåg att träning inte alltid är roligt. Ibland är det jobbigt, tungt och omotiverande men känslan efteråt är oslagbar!

  12. avatar
    säger:

    Pelvic curl har jag för mig att jag fick som övning för att stärka bäcken. Eller är jag ute och snurrar kanske? Bara det att jag missade det där med att jag skulle andas rätt KRAM

  13. avatar

    Så bra beskrivet av dig, stabilitet är ju viktigt när man göra vissa övningar. Jag ska in och titta på din pilates i kväll och göra ett pat övningar 😃

  14. avatar

    Jag vill verkligen börja med något sånt här. Men det får bli när jag har slutat plugga, tiden finns knappt till. Ska lägga dina videos på minnet så jag kan kolla på de när de är dags!

  15. avatar

    Säger då verkligen det – SÅ HIMLA GRYM du är hjärtat!! Stor stor kram och ha nu en magiskt bra Fredag <33

  16. avatar
    säger:

    Då kör vi på nästa video…här ska kroppen stabiliseras ❤😉
    Tack Hanna för att du delar med dig av din kunskap. Så intressant och viktigt 👍❤

  17. avatar
    säger:

    Nåt som jag vill börja träna är just bäckenet för jag är så dålig på de 😔

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: