Så här kommer nästa del med Läkande pilates. Idag fokuserar vi på ryggen. I förra delen gick vi igenom stabilisering och att hitta stabilitet och använda magen som stöd. Hitta känslan av att rörelsen kommer från center. Så till dagens video. Idag handlar det om några av mina bästa övningar för ryggen. Jag har även med lite ”hipwork”. Lite roligt är det allt att jag fick frågan om pilates för höft/rygg samma dag som jag var i Mjölby och spelade in klippet nedan på just det temat.
Några detaljer att tänka på:
– När du jobbar på mage med ryggen i extension (bakåtböjning) så måste du koppla magstöd. Om du får ont i ländryggen så betyder det att du inte använder magmusklerna för att skydda. Superviktigt!
– Glöm inte andas!
– Ha roligt!
– När du tror att dina ben är raka kan du alltid sträcka dem mer.
– Du ska spänna benen så mycket att du arbetar mot ett motstånd när du böjer och sträcker.
– Få repetitioner med fokus på kvalitet!
– Känns det inget? Då gör du fel. Testa leka med mer spänning i benen (i övningen där man ska böja och sträcka på benen).
– Tilta bäckenet. (Svårt på rygg så kommer gå igenom det i ett eget inlägg framöver.
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    träningar för ryggen skulle jag behöva också haha

  2. avatar

    Den övningen är sjukt bra och i gym heter den superman hahaha
    Tycker SJ att de blir lättare om man har händer rakt ut framåt då magen oxå spänns till lite på automatik
    Men kanske helt olika haha vad vet jag 🙈

  3. avatar
    säger:

    Ser så skönt ut. Måste absolut testa detta.
    Trevlig helg!

  4. avatar

    Vilken härlig video 😊 ska göra dom en dag

  5. avatar

    Wow så kul med massa tips gillar verkligen dina tips på övningar. Du är verkligen så duktig

  6. avatar
    säger:

    Kan tänka mig att det är toppebra

  7. avatar
    säger:

    Tack för tips! Behöver alltid nya övningar som man kan göra hemma, detta kommer jag definitivt prova

  8. avatar

    Min rygg skulle behöva lite extra kärlek så jag får nog vara lite snäll mot den. Ha en fin dag.

  9. avatar

    Säger då det igen – så himla inspirerande du är vännen! Och så grym som delar med dig! Tror verkligen det kan hjälpa så sjukt många!! STOR KRAM hjärtat <3

  10. avatar

    GLÖM INTE ATT ANDAS! är den absolut bästa uppmaningen här, för det brukar jag glömma bort när jag ligger i positioner som ska stärka ryggen, haha. Nu är det lite svårt för mig att ligga sådär med en gravidmage men din den här serien kommer vara perfekt när lilla Frank tittat ut 🖤

  11. avatar

    Vilka bra saker som man ska tänka på när man gör pilates. Kul att du fick frågan samma dag som du spelade in videon 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: