Det är lördag, första lördagen på det nya året och vad passar inte bättre då än ett motivationsinlägg. Det är också dags för dagens tips och idag står det träning på schemat. Känns som en bra idé. Hur kan man då komma igång på ett bra sätt? Ett sätt som gör att risken för skador minskas, att motivationen bibehålls och du får de resultat du vill.
1. Tänk snälla tankar
Man måste inte köra så hårt att man är helt slut efter träningspasset. Det är inte många som orkar köra på den nivån och behålla motivation och träningsglädje i det långa loppet. Det ska vara roligt att träna för att det ska bli en bra vana som man inte kan klara sig utan. Sänk ribban för vad som är träning. Promenad, hiss istället för trappan och så vidare.
2. Börja lugnt!
När man inte är så träningsvan behövs det faktiskt inte mycket träning för att resultaten ska komma. Då gäller det att inte bli för ivrig och köra igång för hårt. Ta det lugnt och låt kroppen vänja sig gradvis vid den nya belastningen.
3. Testa olika träningsformer
För att hitta det som du gillar, våga prova. Känns det läskigt att gå till gymmet och prova passen där? Använd dig av youtube. Det finns en uppsjö av allt där. Många av passen på gymmen (tänker nu på Les Mills) finns också korta snuttar av på youtube. Då kan du spana in, testa och så vet du ungefär vad du har att vänta dig.
4. Ett litet hemmagym då?
Det beror nog mest på hur du är som person. För mig som definitivt inte var någon gymråtta har verkligen min hemmautrustning (vikter, löpband och gummiband med mera) varit räddningen de dagar jag verkligen inte velat träna.
5. Anteckna din utveckling
Hur sporrande är det inte att skriva upp eventuella tider på sin första femma och se hur tiderna blir bättre. Alternativt skriva upp vilka vikter man tar i början och sedan jämföra efter kanske någon månad. Det är peppande och sporrande att se att det faktiskt händer något. Det blir en bra motivationsboost!
6. Våga filma
Det här är lite läskigt att se sig själv på film/bild men var verkligen det som hjälpte mig framåt när jag inte hade någon studio att gå till. Utan mina bilder på pilates hade jag verkligen inte kommit någon vart. Det är genom att se sig själv man ser var man behöver justera för att få ännu bättre effekt av träningen.
7. Belöningar
Ja, om det kan motivera dig, varför inte. Det behöver ju inte egentligen vara shopping utan kanske tex en upplevelse.
8. Tänk långsiktighet.
Tänk att du tränar för livet. För att vara pigg och stark även när du kommer upp i åldrarna. Det är det som motiverar mig nu vad gäller keto. Att jag lägger grunden för en så frisk framtid som möjligt. Sen finns det såklart aldrig några garantier för att man får vara frisk men då har man iallafall gjort vad man kan.

 

avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Vilka himla bra tips!
    Det är ju precis så man ska göra.

  2. avatar

    Tack för tipsen du ger =) det där måste jag skaffa en hemma gym =) ja det får ju bli när vi får större =) ha en bra lördagskväll =)

  3. avatar

    Tack för pepp!! Klart det inte finns några garantier men händer det som inte får går rehab bättre om man är stark och i god form <3

  4. avatar

    Gud vilka bra tips 🙂 när de gäller träning har du rätt – man ska inte träna så man inte orkar med nå annat sen utan ta de lugnt de gör då jag när jag väl tränar 🙂 sen pause sen om ja orkar gör jag andra övningar 🙂 vill träna på gym men vågar inte nu så länge armen värker men du kanske har bra lugnare träningsövningar för mig nu för har slut på idéer

  5. avatar

    Hade önskan om träning m inte med min kropp den är liten o sparsam medans du är så duktig
    Hur gör du med mat till familjen ? Äter de som dej eller olika

  6. avatar

    Vilka Super bra tips du ger! Tycker det är viktigt att våga pröva olika pass för att hitta det man själv gillar. Sen tycker jag att nya träningskläder är en bra motivation med 🙂

  7. avatar

    Det här inlägget behövde jag verkligen läsa i dag. Nu känner jag mig mer motiverad till att börja ta tag i träning och testa på vad som passar mig. Först ut blir pilates 🙂

  8. avatar

    Åh så skönt att träna! Jag skulle så gärna, men går inte riktigt just nu. Foglossning och sammandragningar tar ton bara vid en liten promenad tyvärr… men när bebisen är här då blir det raska promenader och pass i hemmagymmet! Längtar 😀

  9. avatar

    Många bra tips. Jag tror också på att börja lugnt och inte ta ut sig helt, man tappar det ofta då. Jag dokumenterar allt, mäter mig framförallt. Kul att se skillnader. Jag som får panik av gym med massa människor, jag slår också ett slag för hemmagym. Köpte mig en crosstrainer för ett tag sedan, de är det som retar grannarna minst ljudmässigt.

  10. avatar

    Tack såå mycket för detta inlägget! Behöver komma igång igen men haft noll motivation. Men de gav du mig nu

  11. avatar

    Så många jättebra tips du ger för att komma igång! Nr 8 är ett sånt som jag tror att inte alla tänker på. Det man hör är ofta kortsiktiga mål som att gå ner några kilo inför sommaren. Men när man ser hur skruttiga vissa av ens gamla släktingar är, och vet att dom har aktat sig för träning hela livet, inser man lätt hur mycket det betyder att röra på sig på ett bra sätt.
    Det här att anteckna är superkul! Det gjorde jag när jag tränade och tävlade, och hade stenkoll på utvecklingen. När man ser framstegen blir det en kraftfull motivationsboost!😄

  12. avatar

    Så himla bra inlägg 🙂 Så lätt att man kör på för hårt i början och tröttnar för det blir för jobbigt. Jag försöker komma igång lite smått nu att röra mig mer inför förlossningen. Slarvat en del med träningen under graviditeten tyvärr

  13. avatar

    Alltså. Kloka fina du. Kommer nog aldrig att sluta tjata över att vi behöver fler som dig i träningsvardagen. Som inte har något "hardcorekiller-sätt" att se på saker och ting. Det enda sättet att börja träna för att få det långsiktigt är ju att ta det försiktigt i början. Annars rinner det bara ut i sanden.

  14. avatar

    Grymma tips!
    Det är det som är svårast med träning, att komma i gång och skapa sig en rutin som håller i längden. Du ger många bra tips och just att gå ut lugnt är nog viktigt för att det inte ska bli för mycket.

  15. avatar

    Bra inlägg!! Det är nu vi sätter nya mål och tar tag i oss själva igen. I år har jag och en väninna startat ett utmaningar på 171 dagar, vilket är fram till midsommar. Vi ska gå den totala sträckan 1435 km till Ett champagneglas i Franska Reims. Det är 25 veckor och varje vecka ska vi ge varandra en veckoutmaning. Min första veckan var yoga för nacke, axlar och rygg. På söndag får vi en ny utmaning. Idag hör jag hur det regnar ordentligt ute, så jag hoppas det vänder så man kan komma ut på sin promenad.
    Kram Kajsa

  16. avatar

    Vilka bra tips, ja att hitta en träningsform man gillar och tycker är kul tror ja är super viktigt ❤️

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: