Idag tänkte jag skriva några tips på hur du kan bygga upp styrka för att behärska armhävningar.
En variant är att börja med händerna mot upphöjt underlag. Tex mot en vägg. Om man ska modifiera genom att göra på knä råder det lite delade meningar om. En del tycker att det är bättre att börja göra korrekta armhävningar mot ett högre underlag istället och då lära sig korrekt från början. Det är ju dock inte alltid säkert att man kan göra mot ett högre underlag och då är det bättre att börja på knä.
Hej bananform! Här ser man precis var jag har har mina svagheter. Jag har inte tillräckligt med styrka i mage och rygg för att inte sjunka ner. I en armhävning på tå är tanken att man ska vara rak som en planka både på vägen ner och på vägen upp. Jag kan garantera att momentet efter bilden togs har jag kollapsat ner på mattan.
Mycket bättre form! Får du bananformen så gå inte ner så djupt utan stanna så pass högt upp att du kan behålla magstöd och form.
Man kan alltid välja om man vill göra breda eller smala armhävningar. Breda armhävningar tränar mer biceps och smala armhävningar tränar triceps. Bilden ovan visar smal armhävning. Tänk på armbågarna, håll dom längs med kroppen, inte utspretande mot sidorna.
Har du inte tillräckligt med styrka i mage, rygg och armar för att stå i planka så är armhävningar på knä ett bra alternativ. Då finns det två varianter: Den ena där man bara sänker överkroppen med benen i mattan eller andra varianten där man lyfter upp fötterna från underlaget och sedan sänker kroppen. (Bilden nedan)
 
 
                                                                      
Avancerad:
Börja stående och rulla ner. Placera händerna i mattan och gå ut i plankposition. Här kan du sätta ner knäna och göra armhävning på knä. Annars gör ett gäng armhävningar på tå. Pressa bak hälarna samtidigt. När du gjort så många du vill, kom tillbaks till stående på samma sätt som du tog dig ner till golvet.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att inte klara av riktiga armhävningar! 😬😅😍

  2. avatar

    Tycker det är så svårt med armhävningar, brukar göra mot väggen 🙂 <3

  3. avatar

    Jag kan inte göra armhävningar… har inte ens vågat prova på flera år.
    Har gjort på knäna dfe gånger jag varit tvungen… haha…
    Men man kanske ska våga prova, men jag har noll styrka i bålen så jag lär bli en riktig banan…. :/

  4. avatar

    Åh detta inlägg är verkligen så passande för mig för jag kan verkligen inte göra armhävningar. Älskar att du kommer med såna fantastiska tips vännen. 🙂 <3

  5. avatar

    Vilka bra tips =) jag vet att jag måste träna men det blir aldrig av

  6. avatar

    Vilken bra guide som du har skrivet så man kan lära sig att göra armhävningar rätt. Jag är väldigt kass på att göra armhävningar jag har inte styrkan till de. Du visar jättebra på bilderna hur man kan göra 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: