Igår ringde klockan vid halv fem för jag skulle ta mig tidigt till Sollentuna. Den här gången fick jag åka själv men det gick ju bra det med. När jag kom fram till Sollentuna tog jag mig en halvtimmes promenad. Första i min utmaning, bara två kvar. Men det har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg. Maten hade jag fixat dagen innan och planerat: baconinlindad halloumi och massor med grönsaker, varm choklad och till frukost blev det mina ketopannkakor. Alltså så mycket lättare allt blir när jag planerar. Att slippa fundera liksom.
Vi jobbade i våra basgrupper men vi var ju inte många. Vi som var där hade mandat att bestämma hur vår nästa stora basgruppsuppgift ska byggas upp. Vi ska jobba med exekutiva funktioner (tex svårigheter att ta initiativ, planera, tidsuppfattning, värdera sina handlingar med mera) utifrån en fallbeskrivning. Det kommer bli så spännande!
Jag och J satt tillsammans på eftermiddagen och läste en del i boken ovan 👆👆. Den här boken är helt klart den bästa kurslitteraturen hittills. Den är lättläst och det bästa är att varje kapitel avslutas med ”hur kan man göra”. Det gillar jag när man får lite praktiska tips också. Det blir lättare att omsätta det man läser i praktiken.
Anne, vår lärare berättade för mig och J att Storbritannien bestämt sig för att sluta använda sig av olika vedertagna diagnossystem för olika psykiatriska diagnoser. Om jag förstått det hela rätt är det för att de här gamla teorierna kring att psykisk ohälsa beror på kemiska obalanser i hjärnan inte stämmer. Hur många studier som än gjorts hittar forskarna inget stöd för att det skulle vara en obalans. Det som däremot får stöd är att olika trauman man varit med om påverkar, tex förlora en anhörig, förlora jobbet, bli sjuk och så vidare. Men varför drabbas då bara vissa av ohälsa, det tror man beror på att det finns en genetisk sårbarhet som gör att vissa har svårare att klara trauman. Extremt orättvist känner jag!
Så från skola till träning. Jag måste ju springa lite också mellan varven. Så idag sprang jag 4*4 minuter i 13,2 km/h och så två minuter gåvila mellan intervallerna. Det var väldigt jobbigt men inte lika jobbigt som mina tusingar som jag sprang förra veckan.
Och kvällen har avsutats med plugg. Just det, jag röjde ju i vårt sovrum, rättare sagt bokhyllan och så har jag slängt en massa papper som jag inte riktigt förstår varför jag sparat på. Nu vill jag sova men först måste jag röja fram sängen då det ligger fullt med mina kläder på sängen. Det är en massa rentvätt som ska vikas in. Appropå tvätt så måste jag också hänga upp vantarna och mössan som jag tvättade tidigare ikväll.
Nej, vet du vad! Det här blev kanske ett litet snurrigt inlägg. Jag har inte brytt mig om att korrekturläsa och har bara skrivit ner tankarna som de kommer. Får vi se om jag ändrar imorgon… Godnatt säger jag nu iallafall! 😴😴😴
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Det är ju så skönt när man har planerat maten till nästa dag, önskar att jag lyckades oftare. Vad läser du för spännande kurs? Grupparbeten är inte min favorit men det funkar och jag har haft mycket bra grupper.

  2. avatar

    Vilken produktiv dag du hade men jag kan tänka mig att du var helt slut sen på kvällen efter att ha varit vaken sedan halv 5. Skönt att du redan hade fixat med lunchen och frukosten innan 🙂

  3. avatar

    Som jag kan sakna pluggandet ibland. Jag har ibland tänkt tanken att börja plugga igen, men jag kan aldrig komma på vad jag skulle plugga isåfall.

  4. avatar

    Vad är basgrupp ?
    Det låter som du haft 2 späckade dagar =) Hur känns det att vara tillbaka i skolan igen efter jullovet =)

    1. avatar

      Typ som en arbetsgrupp. 🙂

  5. avatar

    Det är så skönt när man kan planera och förbereda sin mat så det inte blir en massa små snacks utan man håller sig till det man bestämt.
    Hoppas det gick bra med plugget! Ska sitta hela eftermiddagen idag och plugga jag med. Kram!

  6. avatar

    Jag tror ju också någonstans på genetiken, att vissa kanske är mer sårbara. Samtidigt funderar jag kring om sårbarheten också är en mening för att vi människor skulle lyckas i flocken. De som är mer sköra är också mer lyhörda. Man stannar upp och känner in situationen, tänker längre innan man handlar. Medan impulsiva människor behövs för att våga, behövs mer sårbara för att bromsa. I en flock skulle jag kunna tänka mig att de sårbara och sköra var samma personer som var "medicinmän/kvinnor" medan de impulsiva var jägarna. Tyvärr är inte vårat samhälle skapat för att ha sköra människor och heller inte för impulsiva människor. TROTS att det är så naturen skapat oss.

    1. avatar

      Vilka intressanta tankar. Så tror jag också att det kan vara.

  7. avatar

    Vad härligt att du har hittat en kurslitteratur som iallafall verkar bättre än de tidigare – det gör ju så mycket för humöret! Och vad JÄVLA (Om man får skriva så) skönt att röja lite. Vi röjer ju massor nu inför flytten och jag har dessutom ljudboken "Prylbanta" i öronen så här flyger saker på löpande band!

  8. avatar

    Vilken god frukost. I morgon ska jag testa varmchoklad och pannkaka på bussen till jobbet 😃 Så intressant det med varför endel drabbad av psykisk ohälsa. Även fast jag har haft psykisk ohälsa så började jag må bra när jag tog tag i mitt liv och började jobba med mig själv för 6-7 år sen 🙂

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: