Jag har en liten hatövning, en sån där övning jag gärna modifierar, mest är det nog egentligen för att slippa anstränga mig, för att jag vet hur stel jag är och bara vill slippa……
Idag pratar jag leg circle, med benet ska du göra cirklar åt båda hållen. Magen ska vara aktiverad, benet i mattan ska stabilisera. När man blir riktigt duktig på den här övningen så ska i princip bara benet i luften röra sig.
Jag har ju märkt att jag i ganska många övningar faktiskt blivit mjukare. (Det har bara tagit sisådär fem år…) Att jag blivit mjukare även för leg circle märkte jag häromdagen när jag testade min vighet med bandet. Med bandet kan jag dra benet mot mig och på så sätt få benet högre upp. Men det är inte mycket skillnad på med band och utan. Så då kommer vi till min slutsats: jag saknar muskler för att kunna utföra övningen bättre, det är inte i första hand mina stela baksidor som är problemet. Så ingen mer modifiering, nu är det andra bullar som gäller. Jag tänkte presentera fler övningar på det här temat. Där jag konstaterat att inte rörligheten är problemet utan styrka och i vissa fall är det ren teknik.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Det är intressant att läsa såna här inlägg. Gillar att du är öppen men samtidigt tipsar om övningar.

  2. avatar

    Snyggt! Denna övning måste jag också pröva känner jag! Inväntar även mina träningsband jag beställt för att kunna träna mer hemma nu när det är som det är. Tipsa gärna om bra övningar med band 🙂

  3. avatar
    säger:

    Det är ju det att musklerna blir svaga och så väldigt fort . Tycker du är väldigt duktig ändå 😄😄👍

  4. avatar

    Ja att träna med rätt teknik är både bra och oerhört viktigt. Så bra att du vet hur du ska träna nu 🙂
    Och jätte bra att du berättar om de. Så att man tänker på de om man tränar på de sättet själv

  5. avatar

    Fler såna här inlägg vill jag läsa 😃 jag känner också att jag saknar styrkan i vissa övningar. I kväll ska jag köra lite träning när inte Micke är här och stör min koncentration 🙈

  6. avatar

    Jag gillar de här typen av inlägg, blir alltid så inspirerad av dig. Men det är ju en sorts styrka att kunna erkänna sina svagheter. Vet du om de kan du ju ändra på det. Det kan bara bli bättre helt enkelt.

  7. avatar
    säger:

    Woow den där övningen måste jag bara prova nångång 🙂 Jag får bra styrka i benen vid Mina enkla övningar här hemma o mina långa powerwalks men är ju sjuk nu plus vädret har varit som de har varit så.. men ska baske mig prova på denna övning så tack 😉🥰

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: