Min favoritpilatesövning har alltid varit teaser. Att komma upp med både överkropp och ben samtidigt är egentligen inte det svåra. Det svåra är att göra det på rätt sätt. Att verkligen använda magmusklerna och inte sätta all belastning på höftböjarna och ryggen.
Det finns teaser 1, teaser 2 och teaser 3. I teaser 1 så har man benen i 45 graders vinkel och rullar upp överkroppen och håller kvar en sväng och rullar sedan ner.
I teaser 2 höjer och sänker man benen och i teaser 3 lyfter man upp ben och överkropp samtidigt och rullar ner rygg och sänker ben samtidigt.

Det är i teaser 2 som jag framförallt får problem. Jag tappar helt i ryggen och kollapsar ner. Det är faktiskt inte bra, det gör att jag om jag har otur kan få ont i ryggen. Kanske därför höfterna är så dumma, jag gör övningen fel.
.                            
Så det jag behöver träna på är ”onelegged” teaser med en fot i mattan och ett ben utsträckt. För att bygga upp styrkan på en lite lägre och enklare nivå.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar
    säger:

    Alltså jag var på gymmet för ett tag sen (min man tyckte jag skulle gå med honom).
    Här har alla gym så mycket personal så det kommer alltid en som jobbar och puschar en, lite som en PT helt gratis.
    Han sa vad vi skulle göra, allt från uppvärmning sen styrka och sen sånna här övningar liknande den du lagt upp här… en var att ligga på ryggen och lyfta upp benen, det låter ju super lätt och såg lätt ut när han visade. Men alltså jag fick fasiken knappt upp benen… alltså lyfta dem så där raklånga som du har på bilden men ligga kvar platt. med ryggen.
    Jag måste nog träna min mage mycket mycket mer.. Tror mina fem gravidteter har gjort sitt.. Minns efter jag fick mina tvillingar att det kändes som jag inte kunde hålla min över kropp uppe när jag stod upp… musklerna var helt uttänjda och svaga.
    oh herregud… nu blev det så där otroligt långt igen… jaja…
    hoppas du har haft en fin dag!
    Kram kram

  2. avatar

    Älskar pilates eftersom att det verkligen handlar om att göra det på rätt vis. Är det ENKELT så gör man det i regel fel. Som att träna med TRX-band. Tycker det är så häftigt att du tar dig tid och tar bilder och demonstrerar övningarna så att även de mindre kunniga kan hänga med. Kram!

  3. avatar
    säger:

    Jag älskar när du lägger upp såna här inlägg 🙂 skulle vilja se en video då du gör den här övningen för jag blev sjukt nyfiken på den 😀

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: