Under dagens träningspass så fick jag inspiration till att tipsa om mina bästa intervallpass. De där passen som är hemskt jobbiga men som ger så mycket. Vissa pass tycker jag är bättre att springa på löpband och andra är bättre att springa på löparbana.

  • Supertusingar – ett pass som jag alltid springer på bana. Supertusingar är ett bra sätt att få upp en högre hastighet per kilometer på ett lite lättare sätt jämfört med att springa rena tusenmetersintervaller. Du börjar med att välja vilken hastighet som du vill springa per kilometer. Jag brukar utgå från 4,30min/km. Sedan delar jag upp intervallen i 100+200+300+400 meter. I tid blir det 27 sekunder, 54 sekunder, 1,21 minuter och 1,48 minuter. Anpassa efter den fart du vill hålla per kilometer. Du får räkna lite. 🙂
  • 200 meter*10 på bana. Ståvila en minut mellan varje och avsluta passet med explosiva maxfartsintervaller.
  • Backintervaller i skogen och maxa mellan lyktstolparna. Ett pass som jag ibland kör i skogen är att maxa mellan lyktstolparna, fungerar lika bra på cykelvägen också såklart. Maxa valfritt antal stolpar och vila mellan två. Antingen går du eller så kör du långsam jogg.
Om det finns lite härliga uppförsbackar så kan du alltid krydda passet med att maxa uppför. Ger bra benstyrka och flås.
  • Tycker det fungerar bra att köra backintervaller på löpbandet också. Fördelen med backintervaller på löpbandet är att du alltid kan variera längden och lutning efter tycke och smak. Du behöver inte anpassa dig efter vad som finns i naturen utan allt är möjligt.
  • Femhundringar: det jag körde idag. Här delar du upp femhundringen i 300+200 meter. Anpassa farten efter din form, jag springer första 300meter i 5 minuter/kilometer och de sista 200meterna i 4 minuter/kilometer. Det här är ett pass som jag gärna springer på löpbandet. Det finns ingen risk att jag fuskar med farten utan jag håller tänkt hastighet hela intervallen igenom. Det är en stor fördel med att springa på löpbandet. Mellan varje intervall är det en kort vila: 100 meter bara eller en minut i tid, (10 minuter/kilometer). Du kan också välja att förlänga vilan eller köra joggvila. Anpassa fart och vila efter din kropp. Men det ska vara jobbigt! Det är ett kort och effektivt pass.
  • Mitt mastodontpass som jag alltid kör på löpbandet (Förutom när det vankas löptest är att springa 40 intervaller. Det brukar se ut så här: 10*16 km/, 10*17km/h, 10*16,4 och så 10*18 km/h. Håller farten i trettio sekunder och vilar 1 minut inklusive den tid det tar för löpbandet att gå upp och ner i fart.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

6 kommentarer

  1. avatar

    Va intressant. Jag har börjat snegla på intervaller och kortare men snabbare löppass. Nu ska tilläggas att jag fortfarande är i en nystartsperiod men snart är det dags att ta nästa steg med löpträningen och införa nåt sånt här. Tack för inspo och kunskap 🙂

    1. avatar

      Kul att du börjat löpträna. Det är bara fantasin egentligen som sätter begränsningarna för vad man kan hitta på. Kul att du uppskattade mitt inlägg. 🙂

  2. avatar

    Oj, det var träning på hög nivå.
    Vi har ett löpband stående här i vardagsrummet som nog inte använts de sista 4 åren, men nån gång så kanske. 🙂

    Ha nu en fin kväll.

    1. avatar

      Ställ det framför tv:n så kan du förena nytta med nöje. 😀

  3. avatar

    Många år sedan jag körde intervallpass på löpband. Det var när vi bodde i Sverige och jag tränade på Friskis & Svettis.
    Du är superduktig och har bra tider.
    Carin

    1. avatar

      Tycker det är så smidigt att köra intervallpass just på löpband eftersom det alltid blir de tiderna som jag tänker mig.

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: