Alla borde träna pilates! Det är min stående uppmaning. Men jag är generellt dålig på att följa mitt eget råd. Nu när jag började träna med Linnea igen och få bättre kontinuitet känner jag verkligen skillnad i kroppen. Mer träningsvärk haha men framförallt så blir jag snabbt starkare.

För några år sedan fick mamma ett pilatesprogram av mig med övningar anpassade efter sin kropp. Hon gör fortfarande dessa övningar varje dag. Det är disciplin det! Jag tänker att ofta kanske man gör det svårare för sig själv än vad man behöver. Det behöver ju inte vara så avancerat. En liten stund varje morgon ger stora resultat i längden.

Den träning som många gör utmanar mestadels de större muskelgrupperna. Genom att lägga in pilates som komplement kommer man att utvecklas i sin vanliga sport. Den största utmaningen med pilates är att förstå ”varför” bakom vad du ”gör”.

Det här är något som jag vill bli bättre på, att förklara varför jag vill att vi gör övningen på ett visst sätt. Vara tydlig med ”setupen” (den är 90% av övningen). Om min förberedelse för övningen blir mindre bra, då får jag heller inte ut det som är syftet med övningen. Tråkigt men sant. Sen är frågan hur jag ska bli en bättre instruktör just nu när jag har fokus på skolan. En bra början är iallafall att träna mer pilates. Styrkan och rörligheten behöver jag verkligen.

Kvällens pass i Mjölby blev ett riktigt tufft pass. Jag kommer garanterat ha träningsvärk imorgon. Det blev ett riktigt tufft pass för magmusklerna. Precis det jag ville! Sen fick jag även med en variant på sidekick som jag verkligen inte gillar just för att jag känner mig så stel och orörlig. Tänker det ska bli mitt eget fokus ett tag. Ge mig ut på mer utmanande vatten och inte bara köra det som är ”safe” och som jag kan. Med de orden säger jag godnatt och så hörs vi säkerligen imorgon.

avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

8 kommentarer

  1. avatar

    Gick på pilates när jag bodde i Sverige och det var verkligen bra för kroppen. Men även svårt i början att göra de olika övningarna rätt så att de ger något.
    Ha en fin fredag.
    Carin

    1. avatar

      Mm, det är mycket teknik i pilates. Lätt att tänka att det inte är någon bra träning när det känns så ”enkelt”. Brukar dock säga att om det känns för lätt så gör man fel. Låter ju lite hårt men det är sant.

  2. avatar
    minimne säger:

    Blir så sugen att testa pilates när jag läser dina inlägg, Som du skriver behöver man inte krångla till det utan det kan vara enkla övningar. Jag hade sådan träningsvärk efter förra fredagen då jag red för första gången på åtta år.

    1. avatar

      Ja testa! Du kanske blir helt fast som jag. 🙂

  3. avatar

    Det där med att komma igång är nog svårast. får nog erkänna att jag aldrig kört ett pilatespass. Tror det finns på gymmet, och får kanske ge det en chans.

    1. avatar

      Ja, varför inte testa. Det är riktigt bra träning. 🙂

  4. avatar

    Har ofta funderat på varför det är så lätt att man faller ur saker? När vissa andra tycks vara så otroligt bra på att fortsätta och utan problem hålla upp.

    1. avatar

      Ja du. Jag funderar över samma sak och har inte kommit på några bra svar än.

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: