I kvällens inlägg återanvänder jag en bild från tidigare i år när jag satt nere vid ån på en rast. Jag vaknade med feber imorse och väldigt ont i mitt högra ben så jag kombinerade ipren och panodil för att få bort värken. Jag tog även bort febern och nu har den hållit sig borta hela dagen. Jag är såklart väldigt trött och matt i kroppen och hostar så lungorna nästan hoppar ur kroppen men är så glad över att febern iallafall är borta.
Jag har suttit och kollat på Mellon med ett halvt öga. Typ den första deltävlingen jag sett på flera år. Vad tyckte ni? Jag gillade Margarets låt och Malous så de fick mina röster faktiskt. Kul att Malou gick direkt till final, det är hon värd.
Jag fick frågan varför jag inte vill träna yoga och det enkla svaret är att jag får ångest av yoga och att det inte passar ihop med min kristna tro. Yoga är en del av hinduismen och för min del spelar det ingen roll att ”gymyoga” inte har något med den gamla filosofin att göra. Det går inte att göra yoga västerländsk och komma undan det ursprungliga syftet med yoga som var att bli ett med världsaltet. Inte för mig iallafall. Sen lägger jag inga värderingar hur andra väljer att göra men det är anledningen till att jag inte vill träna yoga.
”Man vet inte exakt hur gammal yogan är men man tror att den är ungefär 5000 år vilket gör det till en av de äldsta, levande, andliga traditionerna. Yogan nämns redan i Veda-skrifterna som man tror skrevs 3000 f Kr. Även i Bhagavad-Gitasom finns flera hänvisningar till yoga och hur yoga är vägen till frigörelse och insikt,
Det fanns en yogamästare Patanjali (ca 300 f.Kr.) som detaljerat skrev ner yogan, dess mål, filosofi och struktur i en text som kallas Yoga Sutra. Dessa 195 verser är grundläggande för yogans filosofi. Yogans mål är absolut frihet och Patanjali formulerade yogans väg i form av åtta delar och tillsammans utgör de en metod för att nå upplysning. Dessa åtta delar består av återhållsamhet, regelbunden disciplin, kroppsställningar för häsa och meditation, andning, synkronisering av sinne/tanke, djup meditation och uppvaknande/insikt/extas.”
Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Jag har också drömt om att plugga till sjuksköterska men har utbildat mig till specialistundersköterska inom palliativ vård/avancerad omvårdnad och specialistundersköterska i akutsjukvård och intensivvård.
Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!
Visa alla inlägg av Hannas krypin
Upptäck mer från HANNAS KRYPIN
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.