Mer vila och årets första jordgubbar

Det är onsdag och jag har sovit så dåligt. Känns som att jag stökat runt halva natten. Har dessutom vaknat med både träningsvärk och ont i halsen. Bra start på semestern 2026. Förhoppningsvis är det onda i halsen bara tillfälligt.

Jag har varit på vårdcentralen på morgonen. Läkaren där kunde inte göra så mycket mer än att skicka en remiss till hand och plastik. Hon kunde inte ge kortison för mina problem vilket sannolikt blir nästa steg. Vi får väl hoppas på att jag inte behöver vänta hela sommaren och att problemen ger med sig innan. Jag behöver ringa arbetsterapeut och be om nya handledsskydd men det har har jag ingen lust med idag.

På vårdcentralen fanns en liten glaslåda uppsatt på väggen där de visade gamla instrument. Jag är inte rädd för nålar och låter kollegor och studenter öva på mig vid behov. Men att bli stucken av de där nålarna vill inte ens jag frivilligt.

Jag och Rickard tog en promenad i skogen och diskuterade viktigheter kring nästa bil. I höst går leasingavtalet ut så det är mycket att fundera på nu. Samma märke, testa annan bil, behöver vi en stor bil i fortsättningen med, ja funderingarna är många.

När vi kom in igen fick det bli årets första tallrik med glass och jordgubbar. Och det var den här förmiddagen det. Nu ska jag vila händerna igen.

SEMESTER!!!

Min dag på jobbet gick faktiskt väldigt snabbt. Nu har jag äntligen gått hem på min efterlängtade ledighet. Men jag var så trött efter jobbet och ville bara åka direkt hem. Satte mig i soffan och gjorde inte många knop alls. Funderade även över det där med träning. Ska jag eller ska jag inte, det var frågan.

Till slut valde jag att hänga med Rickard på träning med domarklubben ikväll. Jag valde verkligen rätt dag, se bara ovan. Regnet vräkte ner….. Lagom till passets början sprack det faktiskt upp. Vi var fyra personer som var där ikväll. Planen var 200 meter med joggvila. Jag hängde med på en och konstaterade att jag behövde springa väldigt fort för att ens vara i närheten av att kunna hänga med. Så istället sprang jag 30/30. Brukar köra det passet i spåret i skogen men gick ju alldeles utmärkt på löparbana med. Det blev ett riktigt bra och tufft pass för oss allihopa även om vi inte körde exakt samma. Vi avslutade passet med ett gäng plankor på fotbollsplan. Där var det plaskblött så jag blev både blöt och kall.

En dag kvar till semester!

Dagens inlägg kommer bli ett bildrikt inlägg! Det är måndag och det har varit en bra dag. Finns mycket att vara glad och tacksam för vad gäller dagen. Känner mig alldeles prillig!

Det var en väldans vacker morgon! Jag tog min orangea Adidas-tröja, linne från Stronger och så leotights från Stronger på mig. Hur härligt är det inte att bara kunna ta på sig något lätt och ledigt och stoppa fötterna i skorna och sedan knalla ut?

Mycket av min tid idag gick åt till att förbereda mig inför en hygienutbildning som jag skulle ha för kollegorna. Jag letade material och hittade en publikation från Folkhälsomyndigheten, en publikation på 460 sidor fullmatad med fakta. Lärde mig massor med nytt på det lilla jag hann gå igenom.

Jag lånade en uv-lampa från Clinicum där man kan testa hur noga man är vad gäller att sprita händerna. Partier som inte är rena från bakterier blir mörkt brun/rödfärgade. Jag lyckades rätt bra eller hur! Min utbildning blev inte riktigt som jag tänkt mig då det blev ett missförstånd med en annan grej. Men får bli i höst istället. Hygien blir aldrig oviktigt eller onödigt att prata om.

När jag skulle åka hem himlen ut så här. Förväntade mig ett riktigt oväder men just där jag var blev det inget av det. Hade varit trevligt med en riktig urladdning, det är rätt kvavt idag.

När jag kom hem sprang jag nästan sju kilometer. Så här glad var jag efteråt!

Tog en runda i trädgården. Den där vita nyponbusken är verkligen en envis historia. Försökte gräva upp den för några år sedan men en lite rot fick fäste. Kanske ska låta den växa och frodas ändå. Tycker allt att de där blommorna är lite trevliga.

Något annat som växer och frodas är de självsådda träden. Det ena trädet är ju en lönn men det andra har jag ingen aning om vad det är. Det finns tre skott till som självsått sig.

Till kvällsmat blev det en riktigt god räkmacka och jag och Rickard tittar på den norska läkarserien ”still breathing”. Den är riktigt bra och manusförfattarna har gjort bra research. Väldigt verklighetstroget faktiskt.

Och det var den dagen det. Imorgon jobbar jag till fyra och därefter går jag på semester!

Söndagslistan vecka 23

Det är söndag igen. Jag har haft en bra helg där jag inte gjort särskilt mycket. Fotboll igår och vila idag. Det mest ansträngande jag gjort idag förutom en skogspromenad var att laga mat. Det fick bli en korvgryta till lunch som två av tre ungdomar vägrade äta. Jag misslyckades fullständigt med kryddningen. Förr var jag bra på att laga mat men nu har jag verkligen tappat stinget.

Känsla: Det enda jag tänker på är att jag snart har semester. Hjärnan har som tur är inte checkat ut riktigt än iallafall.

Väder: Underbart med sommarväder. Det gör mig glad.

Träning: Den här veckan har jag funderat över hur jag ska träna. Vara snäll mot händerna eller vara snäll mot skadan jag har i mitt muskelfästre/sena. Till slut har jag landat i att jag kör på med löpträningen. Skadan gör nämligen bara riktigt ont efter ett träningspass men sedan släpper det. Det gör heller inte ont under löpningen. Så jag kör på. Känns som rätt taktik just nu som jag är beredd att revidera vid behov.

  • Måndag: Vilodag
  • Tisdag: Joggade fem lugna kilometer på löpbandet.
  • Onsdag: Fyra kilometers promenad i skogen.
  • Torsdag: Jag sprang 10*400 meter med joggvila.
  • Fredag: Vilodag
  • Lördag: Dömde ett Kinda-derby i division 6 herrar. Var hur kul som helst!
  • Söndag: Tog en fyra kilometers promenad i skogen.

Mina positiva från veckan:

  • Otroligt trevligt att få sjunga på Rickards jobb igen och träffa tanterna igen.
  • Veckans enda match blev en riktigt trevlig och rolig match att döma. Vill tänka att det var min förtjänst att det blev så.
  • Fint att träffa mamma och pappa en sväng i veckan.

Köp: Jag beställde ”tjänarinnans berättelse”, ”Gileads döttrar” och så boken ”inte död riktigt än”. Blir bra lektyr under sommaren. När jag inte är fast i VM vill säga.

Bilder från veckan:

Ett fotbollsderby och Hamra sluss

Jag hade konstigaste förberedelserna inför dagens match (herrar division 6). Upptäckte att mitt klockarmband gått sönder helt. Så här såg den inte ut sist jag använde klockan. Hittade heller inte mina domarshorts och lila strumpor. Letade överallt tills jag fick för mig att lyfta på domarväskan. Där under låg grejerna. Jag säger då det….

Jag har varit fruktansvärt nervös inför den här matchen. Fotbollsderby med två på förhand tuffa lag. Jag hade min plan klar:

  • Enkla frisparkar och om det behövs blåsa många frisparkar. Det går egentligen helt och hållet emot mina principer men om lagen inte vill spela med tuffa men schyssta närkamper är det bättre att bara blåsa istället. Otroligt svårt för mig som vill att spelarna ska få kampa om bollen…
  • Springa mycket och hela tiden försöka hitta bästa vinklar.
  • Ta olämpligt uppträdande direkt.
  • Om det är en tydlig varningssituation redan tidigt i matchen, klipp den situationen direkt. Vänta inte. I vissa matcher blir det nämligen matchens enda varning. Sätt nivån tidigt liksom.

Den här skylten påminner mig om när jag, Rickard och M dömde Stjärnorpspokalen för några år sedan. M sa: ”ställ bilen bakom målet,  där är sannolikheten minst att en boll träffar bilen’. Redan på uppvärmningen var det en kille som sköt ett hårt skott, prickade bagageluckan på vår bil. Det blev en rejäl buckla på bilen….

Så hur gick matchen då? Jo det ska jag berätta för dig. Den blev inte alls som jag tänkt mig men på ett väldigt positivt sätt. Blåste straff och varnade tidigt i matchen och det blev matchens enda varning. Jag behövde inte blåsa sönder matchen och grabbarna köpte min nivå. På det stora hela alltså, små spontana protester blir det alltid, Jag är riktigt nöjd! Det var kul!

När jag åkte hem stannade jag vid Kinda kanal och Hamra sluss. Där gick jag och Rickard när vi gick Vidingsjö-Bjärka Säby för några somrar sedan. Fint då och fint nu!

Fem en fredag vecka 23: I reserv

  1. Vad beställer du om du inte vet vad du vill ha? Säkra kort som jag vet att jag gillar. Av den anledningen går jag gärna alltid till samma ställe och äter samma sak. Så vet jag vad jag får och vet att jag inte blir besviken.
  2. Vilken situation får dig att känna dig helt oförberedd? När jag får hjärnsläpp trots att jag egentligen är förberedd.
  3. Vad har du alltid hemma ”utifall att”? För mycket….
  4. Vad har du kvar trots att du nog inte behöver det längre? Kläder, både mina egna och barnens. Men nu försvarar jag att jag sparar mina kläder med att I kanske vill ha något när hon blir större.
  5. Vad är något du alltid vill ha en backup för? Mina bilder som jag tagit genom åren. Är så ledsen över att en av mina externa hårddiskar gått sönder. Tur jag ändå att jag hunnit framkalla en del av dessa bilder.

Elisas fem fredagsfrågor.

När matte blir politik

Ibland tycker jag att debatten kring olika områden blir så konstig. Till och med matte som ska vara logiskt börjar också beskrivas kring normer och inkludering.

Jag hamnade i en artikel i Vi lärare där det diskuteras kring en avhandling. Forskaren Laura Caligari menar att matteuppgifter kan vara exkluderande då de bygger på situationer i vardagen som alla inte kan känna igen sig i. Jag tycker att det är ett mycket intressant resonemang. Tycker allt att det är logiskt att elevers förståelse av språk och erfarenheter påverkas av vilka förkunskaper och erfarenheter man har.

Det här resonemanget väcker dock en fråga. När går rimlig eftertanke över i ideologi? När elever inte förstår en uppgift, beror det alltid på att uppgiften representerar normer. Eller kan det vara så enkelt att det mer handlar om bristande läsvana, att det saknas förkunskaper.

Skolan ska vara en inkluderande plats. Jag tänker att lärande faktiskt det mesta att möta det man inte förstår eller inte kan. Finns det inte ett problem i att barnet bara möter det som det känner igen. Hur ska man lära sig något nytt om allt bara är bekant? Hur är det med förståelsen för andra kulturer, andra sätt att leva? Ska inte skolan vidga barnets vyer och inte stänga in i ett fack?

Det blev en lång utläggning. Jag tycker att det är ett problem i dagens samhälle att man är så rädd för att människor ska känna sig exkluderade att man vänder ut och in på sig själv. Att göra minsta lilla till ett politiskt problem. Kan man verkligen förvänta sig att alla ska anpassa sig efter ett visst synsätt?

Problemet för mig är att matte som handlar om problemlösning och logik ska börja analyseras genom normer, identitet och politik. För mig flyttas då fokus från kunskap till känslor. Vill vi verkligen att kunskap ska vara känslostyrt? Det vill inte jag.

”Välkommen till McDonalds”

En bra torsdag! Så kan vi sammanfatta den här dagen. Känner mig väldigt glad. Jag var matchad i rosa, lila och en vit kortärmad polotröja. Bekvämt som vanligt.

På jobbet idag har jag pysslat med min hygienutbildning som jag ska ha på måndag. Jag har också gjort färdigt uppdateringarna av telefonlistorna. Utöver det vanliga samordningspysslet vill säga. Det var en bra dag. Efter jobbet åkte jag hem till mamma och pappa en sväng. Otroligt trevligt och välbehövligt.

”Välkommen till McDonalds, det går bra att beställa”. Den associationen får jag och andra när jag går runt med headset. Någon annan tänkte för ett tag sedan på Ulla-Bella sekreterare. Hur ofta händer det förresten att jag lägger ut en bild här utan att jag ler? Ja, det hände visst idag.

Hur som helst, när jag kom hem från mamma och pappa bestämde jag mig för att springa intervaller. Hela dagen har jag varit sugen på att springa så något behövde det bli. Det är bäst att passa på när motivationen finns. . Jag sprang 10*400 meter på löpbandet. Joggvila mellan varje intervall och det var galet jobbigt idag. Men nöjd såklart efteråt.

Skogsluft

När jag kom hem från jobbet tog jag en promenad i skogen. Det var många ute i spåret, både löpare och personer som promenerade. Jag höll utkik efter huggormar men jag såg inte en enda. Tur tycker nog någon annan, lite trist tyckte jag som insett att huggormar inte attackerar människor och inte längre är rädd för dom. De gånger de har bitit någon så är det i självförsvar. Nog om ormar. Mest njöt jag faktiskt av att det var så fint ute.

När jag kom in så fixade jag kvällsmat. Det fick bli ett stort berg med chili con carne. Den blev så god! Jag drog också fram snabeldraken och tog ett par varv i kök och hall.

Regnet och värmen har verkligen satt fart på alla växter i trädgården. Gräset behöver klippas och stenplattorna behöver röjas. Det blir en annan dags pyssel. Men jag tyckte det var fint med den gula klövern. Eller jag tror i alla fall att det är klöver.

Sång och så en lugn löprunda

Då kan jag och Rickard sätta check på sommarens sång på Rickards jobb. Som vanligt är det så uppskattat och vi drar alltid fullt hus. Sångerna vi sjunger är bland annat:

  • visa över vindens ängar
  • den första gång jag såg dig
  • sommar i Sverige
  • en vänlig grönskas rika dräkt
  • den blomstertid nu kommer

Och en hel massa andra sånger som de äldre verkligen uppskattar. Efter sången satt vi kvar och fikade tillsammans med tanterna. Då fick jag den där lusten att börja jobba på boende igen. Dock helt omöjligt då mina tassar just nu gör mer ont än tidigare.

När jag kom hem ville jag träna, helst springa såklart. Kändes ju egentligen mer rimligt att träna alternativ träning. Jag kände dock att jag behövde välja: snäll mot händerna eller snäll mot min onda muskel/sena. (Jag tror att det är en sena i baksida lår som strular och inte piriformis som jag trodde förra gången jag hade ont så länge). Jag valde faktiskt att till slut vara snäll mot händerna. (Tror inte att crosstrainer är så där jättesnällt mot mina händer tyvärr). Det fick bli fem lugna kilometer på löpbandet. Nu sitter jag och tittar på ”je m´apelle Agneta”. Tycker allt att den har börjat väldigt lovande.