Jag har tänkt på en sak. Den här gången handlar det om något så banalt och oviktigt som kläder. Jag tror aldrig att jag kommer bli den där personen som bara har enfärgade kläder i garderoben. Färg och mönster gör mig glad. Idag är jag missmatchad med korta leotights och en randig tröja från HM. Kanske inte så färgglatt just idag men mönstrat. I morse när jag åkte till jobbet drog jag på mig min rosa jacka. Matchade mitt humör: glad och positiv.
”Ditt hår behöver mat” sa en person. Jag är nog böjd att hålla med hehe. (Mat=hårinpackning) Fast vem bryr sig, jag sätter bara upp håret i en slarvig tofs ändå.
Alternativ träning (det vill säga intervaller på crosstrainern) eller jogga några lugna kilometer på löpbandet. Det var frågan idag. Efter mycket velande fick det till slut bli löpbandet. Jag började lugnt men fick sedan feeling och sprang 6*400 meter på löpbandet. Kändes helt fantastiskt faktiskt! Eftersom jag har haft ont har jag inte velat springa några tuffa pass men idag kunde jag inte stå emot. Och vet du, så här efteråt gör det faktiskt inte mer ont än vad det gjorde innan och just medan jag sprang kändes det i princip ingenting.
Så här efteråt känner jag mig alldeles glad och prillig. Jag har säkert skrivit om det tidigare men endorfinerna som jag får av löpning är något helt annat än de jag får av alternativ träning. Det är helt klart bästa medicinen för mig.
Gissa om det är skönt att få vara hemma idag. Tror faktiskt inte att jag denna vecka hade orkat att jobba fem dagar på rad. Det var väldigt snällt av mina chefer att låta mig ta ut en semesterdag. Eller som en person sa ”du är värd den här semestern”. Det var fint sagt och väldigt uppskattat,
Vad intressant det var att läsa era kommentarer på mitt inlägg igår om att göra reklam för sin egen blogg i kommentarsfält. HÄR kan du läsa inlägget om du inte har läst det än. Ni är många som resonerar likt jag.
Hur som helst, listan med punkter har jag skamlöst snott från Emelie. Tycker det var trevliga punkter och ville lista mina egna.
Hur mycket reklam för sitt eget bloggande är okej hos någon annan? Om det tänkte jag reflektera kring idag. Visst vill väl alla som bloggar att synas på något sätt. Det behöver ju inte alltid vara någon drivkraft: ”mina ord ska läsas av så många som möjligt”. Men visst är det trevligt med engagemang. Men när går man över gränsen vad gäller att göra reklam för sin egen blogg hos någon annan?
Jag hamnade i ett blogginlägg där en av de som kommenterade skrev en engagerad kommentar på blogginlägget men la också till några meningar om vad sitt eget inlägg handlade om. Personen som skrev kommentaren åkte helt klart på patrull. Någon tyckte att bloggaren åkte snålskjuts och någon annan att bloggaren var falsk. Falsk på så sätt att skriva en engagerad kommentar och samtidigt göra förtäckt reklam om sina egna blogginlägg. Det upplevdes inte äkta när man samtidigt blandar in sitt eget skrivande.
När jag sett dessa kommentarer så har jag tänkt tanken att göra samma sak kring min egen blogg. Jag har dock inte gjort det för jag vill hellre att personer ska klicka in för att kommentaren jag skrivit lockar intresse, inte genom att göra reklam för mina egna inlägg hos den andre personen. Jag vill att det ska vara genuint och äkta.
Jag tycker att det finns en liten skillnad om blogginlägget rör något eget som jag skrivit. Då tycker jag att det är relevant på ett annat sätt att länka direkt till det inlägg där jag skrivit om samma sak. Som ett sätt att bredda diskussionen och inte som ett sätt att på något sätt framhäva mig själv.
Kvällens inlägg kommer inte bli särskilt positivt. (För positivare rader och bilder, läs gärna morgonens inlägg HÄR). Det blir mer handvila för min del. Idag ringde jag vårdcentralen och får tid först om två veckor. Pratade även med arbetsterapeut och fick klart och tydligt besked: så länge det gör ont vid aktivitet utan handledsstödet så får jag inte belasta. Så med andra ord, minsta lilla grej är för mycket. Jag hoppades på att jag kunde lätta lite på vilan men nej.
Vet du hur mycket jag hoppades på motsatsen, på att få börja göra lite annat men nopp. Så blir det inte och jag måste lyssna på kroppen. Så jag fortsätter som samordnare tills det är dags för semester.
Men jag ska försöka vara positiv ändå. Inget blir bättre av att gräva ner mig i negativa tankar. Om inte annat kanske jag kan lura hjärnan att tro att det är glatt och roligt.
Det är måndag och en ny vecka. Den här veckan hoppas jag på att kunna gå ut på golvet lite försiktigt. Har inga större förhoppningar om det, ska ringa vårdcentralen och se vad de säger. Skulle ju gjort det i fredags men gick och la mig och sov och sen… Ja det blev inte av iallafall. Har testat lite under helgen att vara utan stödet lite mer. Känns väl sådär tyvärr.
Men så till något roligare istället. I går kväll gjorde jag slag i saken och cyklade bort till rapsfältet (note-to-self: med mina tassar är det för tidigt att börja cykla till jobbet, 13 kilometer kommer inte gå). Hur som helst, en aning sen var jag för att få det där riktiga kvällsljuset som jag var ute efter. Men hur vackert som helst ändå.
PS: Om någon undrar så gick jag inte ut i fältet utan jag var på gräset precis bredvid. DS.
Vill varna på förhand att veckans söndagslista kommer bli lite längre med många bilder. Så går det när jag inte kan välja. 😛
Det är söndag kväll. Ute blåser det men solen skiner och det är dryga nitton grader. I ugnen gräddas pizzor som vi ska äta till kvällsmat.
Rickard åkte iväg och dömde match och jag fick ett infall: messade brorsan och frågade om han ville hänga med mig på fotboll. Det ville han och mitt lille gostroll Kevin kom också. De hade med sig glassbåtar, spraygrädde och kolasås som de smaskade på.
Känsla: Jag behöver semester! Jag känner mig inte alls glad och kroppen är trött. Tycker allt att det har varit lite för mycket för mig nu vad gäller kroppen. Det är segt med min hand och svårt att avlasta. Vet du att jag har glömt bort hur det känns att inte ha ont i min högra hand vid ansträngning. Över två månader nu… Jag får vara glad över att min vänstra hand är fortsatt smärtfri.
Väder: Värmen har kommit tillbaka. Hoppas på att det vackra vädret stannar nu. Får gärna blåsa lite mindre bara.
Träning:
Måndag: Promenad i skogen med Rickard.
Tisdag: Fokus på styrka och explosivitet.
Onsdag: Promenad i skogen i Mantorp. Blev dryga fyra kilometer.
Torsdag: Sprang Blodomloppets fem kilometer.
Fredag: Gick Blodomlopps-milen med Rickard.
Lördag: Dömde en division 6-match.
Söndag: Joggade fem lugna kilometer.
Mina positiva från veckan:
Min mammografi som jag gjorde för ett par veckor sedan ser bra ut. Finns inga tecken till bröstcancer.
Härliga och soliga promenader i veckan.
Kul att springa blodomloppet med härliga kollegor.
Att jag var mer än minuten snabbare på Blodomloppet i år jämfört med förra året.
Ett roligt minne: Jag blev påmind om ett roligt minne den här veckan. 21 maj 2020 så testade jag SUP (standup paddleboard) med damdomarna. Testade stå i en planka och fick till det årets första dopp.
Appropå Blodomloppet: Att jag kommit topp 300 på Blodomloppet, det minns jag nämligen inte. 2018 sprang jag Blodomloppet på 26,56 minuter. Jag kom då på plats 290 av 2560 tjejer.
Det är lördag och pingstafton. Det lovas varmare väder än igår. Åkes ord i hans lördagstema hoppa på tåget är sköna pingst. Jag tänkte tolka ordet genom ett foto i timmen. Det blir kul tror jag. 🙂
07:22 Öppnar garderoben och konstaterar att jag behöver rensa. Min hylla med träningskläder har verkligen expanderat…
08:18 Hamnade i ett blogginlägg som jag behövde få lite hjälp att analysera. Ibland är sociala medier bra och ibland späder det bara på oro.
09:29 Går ut i solen för att klippa ner lite lavendel.
10:22 Har jag klippt för mycket? Nåja, det lär märkas! Rabatten behöver helt klart mer pyssel. Men inte idag.
11:11 Stoppar in enkel lunch i ugnen till ungdomarna. För egen del blir det rester från igår: nudlar och kyckling.
12:20 Fixar klart det sista med maten till ungdomarna och packar sedan min domarväska. Hoppas på att kunna vara lila, om inte så blir det nog gult.
13:25 På plats en timme innan matchstart. I omklädningsrummet väntade en matchboll, LOKA och coca cola. Det tyckte jag var ett väldigt trevligt välkomnande.
14:20 Det fick bli gul domartröja idag. Just lila är faktiskt lite svårt mot de där mörkblåa lagen. Inte för egen del alltså men spelarna tycker det blir svårt.
15:30 Ungefärlig tid. Matchen är i full gång och jag hade lite att bita i.
16:40 Hemma igen och jag fick bra feedback av Rickard.
18:15 Reflekterar kring om det är smart eller bara irriterande att skriva en engagerad kommentar och i samma kommentar baka in att ”hos mig kan du läsa om det här idag”. Hela inlägget kommer upp i veckan tänkte jag.
Och det blev visst dagens sista bild. Det har varit en blåsig pingstafton och jag har njutit av att vara ledig. Önskar mig nu en god natts sömn. Är ledig imorgon med men också matchledig då ena laget inte fick ihop spelare. Får se vad dagen då bjuder på.
Är det sommar när jag tar på mig mina rosa shorts och blå linne? Utan att överdriva så är nog den här outfiten sommarens mest använda och har varit så de senaste åren. Shortsen är kanske inte jättesmidiga när man ska gå långt som jag och Rickard gjorde idag men äsch! Det gick ju bra ändå.
Rickard har pratat om att han vill se hur blodomloppets mil går och jag tänkte att det kunde jag ju hänga på såklart. Vi började nere vid Scandic och följde stångån en bit och sedan fortsatte vi in i ett villaområde.
Kom upp vid mitt gamla jobb och fortsatte förbi Braskens bro, en liten bit vid stångån igen och fortsatte sedan in i Hejdegården. Här var det återigen en lång raksträcka bland radhusen och villorna. Sa till Rickard att det är en perfekt blandning av backar, nerförslut och platta sträckor. Dessa ord skulle jag få äta upp…
Efter Hejdegården går man förbi Folkungavallen. Förr var Folkungavallen start och mål-område. Nu går det inte att ana att den en gång var något annat än byggarbetsplats. Hur som helst. Vid kilometer fem ska man knalla upp i ett villaområde. Här går det uppför och det är uppför länge. Minst 500 meter och där hade jag ingen lust att springa, det var nog så slitsamt… Mellan kilometer fem och kilometer åtta är det betydligt mer kuperat. Knäpp som jag är så vill jag faktiskt springa milen igen någon gång. Kanske gör det nästa år. Det vore ”kul”.
Jag börjar känna mig riktigt sliten nu. Det är tur att det snart är dags för semester. Jag behöver ledighet, få vila och bara göra det som jag mår bra av. Igår var jag helt slut. Trodde jag skulle sova bra i natt men inte då. Jag ska faktiskt sova en stund på förmiddagen, det behövs!
Vad borde det finnas en knapp för i vardagen? En pausknapp och möjligheten att kunna ta semester från vardagen.
Vad borde vara gratis för alla? Helt klart tandvård. Men jag fattar ju att pengarna inte räcker till att subventionera tandvården. Pengarna räcker ju inte till som det är för allas behov.
Vad borde det finnas mer av i livet? Ledighet! Jag tror inte att vi människor egentligen är gjorda för att leva som vi gör. Jag tror att vi med vårt moderna samhälle skapat ett sätt att leva som egentligen inte är bra för kroppen och hälsan.
Vad borde få en egen högtid? Sommarsemestern kanske?
Vad borde komma med tydligare instruktioner? Att vara vuxen och förälder. Tror faktiskt att uppfostra barn är det svåraste jobbet man kan ha.