Listan om hälsa och träning

Den här listan såg jag hos Hopi som i sin tur hittat den hos Daniela. Det kändes som en lista för mig att fylla i.
Den här träningen längtar jag efter just nu?
Jag är ju sjuk just nu och då längtar jag alltid som mest efter träning. Det kommer bli svårt att välja vad jag ska börja med sen när jag kan träna. Att börja lugnt är såklart viktigast.
Springa, lyfta vikter eller yoga?
Springa och lyfta vikter. Såklart, kan inte välja. Yoga, nej tack!
Vilken kroppsdel gillar du att träna mest respektive minst?
Jag gillar mest att träna mage och minst armar. Men jag vet inte längre egentligen för jag har ju hittat övningar för armarna som jag faktiskt gillar.
Vilken är din favoritövning?
I pilates teaser, på gymmet marklyft.
Något du skulle vilja vara bättre på?
Det jag alltid jobbar på är att bli starkare och snabbare. Men bortsett från det så vill jag kunna stå på händer och så vill jag bli smidigare i kroppen.
Tränar du hellre med någon eller ensam?
Det beror på humör. Ibland vill jag träna ensam men för det mesta vill jag ha sällskap.
Vad är det allra jobbigaste med att träna?
Att komma igång tycker jag.
Hur länge har du tränat?
Sen jag fick för mig att börja döma fotboll 2007. Men 2010 började jag och Rickard träna efter ett träningsprogram från en personlig tränare så regelbundet sen
Hur har din träning ändrat under åren?
Oj den har ändrats. Från att vara soffsoffpotatis till att börja döma fotboll. Därefter springa några gånger i veckan. Och till nu:  att både springa, springa lopp, döma matcher och köra styrketräning. Och så är jag ju instruktör. Så det har verkligen ändrats.
Hur ofta och hur länge tränar du varje vecka?
Det beror på när på året jag är. Är det under fotbollssäsong så blir det lättare löppass mellan matcherna och inte så många tuffa intervallpass eller hård styrka. På vinteruppehållet satsar jag på att bygga mycket styrka och snabbhet utöver löpningen. Jag brukar springa ungefär fyra pass per vecka. Uppdelat på distans, tempoträning och intervaller. Längden på passen beror på vad jag ska träna. Intervallerna som jag springer på löpbandet kan vara allt från tjugo minuter till en timme. Tempoträning dock är aldrig mer än en halvtimme. Pilates mellan tjugo minuter och en timme. Gymmet beror på vad jag har lust med.
Har du något träningsmål för tillfället? Vad är målet med din träning?
Att bli starkare och snabbare.
Om du skulle få välja något ätbart som plötsligt skulle bli hälsosamt, vad skulle det vara?
Jag kommer inte på något just nu. Jo en härlig semla förresten!
Vad äter du helst efter ett träningspass?
Det beror på vad jag tränat. Har jag bara kört ett lugnt pilatespass eller gått en promenad så äter jag inget men efter ett löppass så är det riktig mat som gäller. Efter en fotbollsmatch brukar jag ta en banan eller en barebells som snabb återhämtning och sedan äter jag lagad mat när jag kommer hem.
Om du skulle välja 5 livsmedel att leva på resten av ditt liv, vad skulle det då vara?
Kyckling, ägg, banan, glutenfritt lantknäcke och lindahls vaniljkvarg.
Favoritmellanmål?
Barebells caramel cashew. Sen tycker jag även om att äta det glutenfria lantknäcket. Eller en smoothie.
Tar du några kosttillskott?
C-vitaminbrus med extra järn, silicea för hår, hud och naglar, msm och magnesium.
Vad är ditt favoritträningsplagg?
Mina Hannas Pilateströjor och mina nya tights.
Hur mycket tänker du på utseendet när du tränar?
Jag ska erkänna, jag kan vara ganska ytlig…. Ibland kan jag sminka min innan jag åker på match. Om jag känner mig alldeles för blek och dann. Men inte om jag ska till gymmet, då bryr jag mig inte. Jag tvättar heller inte bort sminket om jag åker direkt från jobb till träning. Så ibland kan jag komma ganska välsminkad.
Vad finns i din gymväska?
Mina skor, en vattenflaska och så hänglås till skåpet.
Just nu stör jag mig på det här i träningsväg?
Att ”alla” är så nyfikna på yoga men inte är lika öppna inför att prova pilates. Det kan reta mig ganska mycket faktiskt.
En träningstrend jag tror, eller hoppas, kommer att gå över är?
Att träna för utseendets skull. Det viktigaste borde vara hälsoeffekterna.
Vem är din förebild då det gäller träning?
Den första jag kommer och tänka på är Martina Johansson. För att hon har experimenterat sig fram till ett sätt att leva som gjort makalösa resultat på hennes kropp.
Ditt bästa tips till någon som vill börja träna?
Bit ihop och börja. Det svåraste är att komma igång.