Jag tycker det här med gästbloggare är väldigt roligt så när jag nu får äran att få skriva mina ord hos Hanna känns det otroligt bra. Jag får möjlighet att sprida mina tankar till Hannas läsare också. Så först vill jag tacka Hanna så väldigt mycket för att jag får skriva mitt inlägg på din blogg <3
Det är inte för att jag är tjock!
Jag har den senaste tiden fått kommentarer som ”grattis till bebisen”, ”ska inte du ha barn snart”, ”när är det dags för er att skaffa barn” och jag blir så trött på dessa frågor! Är det en självklarhet att man skall ha barn? Är det en självklarhet att man får ställa sådana frågor? Egentligen är dom inte så hemska, men när man tänker vad som kan vara bakom beslut så är det mer känsligt än man först tror.
Du kanske inte vill mig något illa, det tror jag inte heller men tänk dig för en extra gång nästa gång innan du ställer en sådan fråga. Du vet ju inte hur det egentligen ligger till. Jag kanske kämpar dag ut och dag in, månad ut och månad in, i åratal med att bli gravid. Det kanske är det enda jag tänker på om dagarna, jag kanske inte kan bli gravid! Då är det jättejobbigt att bli påmind om att du ser oss som ett par som väntar barn, eller att det borde vara dags för oss snart. Dessutom kanske jag har tagit ett beslut om att jag inte vill ha barn, ett beslut som inte alltid är så lätt att fatta och då är det så himla jobbigt att ständigt bli påmind om det. Anledningarna till varför man inte vill ha barn kan vara många – man har svårt för att bli gravid och därför bestämt sig för att sluta försöka, man känner inte sig redo, man mår inte bra med sin partner eller med sig själv och därför inte vill skaffa osv. Du har inte den blekaste om vad som händer och sker hos andra.
Dessutom har du ingen aning om jag nyligen genomgått ett missfall. Även om jag utåt sätt inte visar någonting, fortfarande är den jag brukar vara så betyder det inte att jag bakom stängda dörrar inte slåss mot jobbiga saker. När du ställer den där frågan eller uttrycker dig klumpigt i form med en gratulation till bebisen i magen så kanske, jag säger kanske, har jag tidigare precis genomgått ett missfall. Man behöver inte visa allt i sociala medier så mycket händer utanför bloggens värld också. Du har som sagt ingen aning om vad som händer och sker, hur jag mår och hur jag vill ha det! Jag tycker det är respektlöst att skicka iväg klumpiga kommentarer till någon man tror är gravid – se till att ha fakta innan du skriver någonting. Men nej, det är inte för att jag är tjock för att jag reagerar och blir sårad. Det sitter så mycket inom mig som du inte har någon aning om!
Snälla! Tänk dig för en extra gång nästa gång, du sårar även om du inte vet om det!
Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Jag har också drömt om att plugga till sjuksköterska men har utbildat mig till specialistundersköterska inom palliativ vård/avancerad omvårdnad och specialistundersköterska i akutsjukvård och intensivvård.
Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!
Visa alla inlägg av Hannas krypin
Upptäck mer från HANNAS KRYPIN
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.