Fläderblomssaft

 Du behöver:
Ca 40 blomklasar
2 kilo socker
3 citroner
50 g citronsyra
Vatten
 
 Gör så här:
 Skölj blommorna i kallt vatten. Koka upp vatten och när det kokat upp tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Ta lite av vattnet i en skål och tillsätt citronsyran och rör om tills det löst upp. Häll i syran i sockerlaget. Skölj citronerna och skiva tunt. Varva blommor och citroner i en stor bunke. Häll på sockerlagen och rör om. Lägg på ett lock och låt stå svalt i tre-fem dagar. Sila av citroner och blommor och häll saften i flaskor eller burkar. Saften går  utmärkt att frysa in. Bara ta fram och tina i micron lagom till man ska ha den. Eller planera så den hinner tina men vilket som går lika bra.

25 svar på ”Fläderblomssaft

  1. Mums vad gott, smakar så mycket bättre när den är hemma gjord=) Där vi bodde när jag var liten hade vi en jätte buske och gjorde saft varje år, saknar det nu…

  2. Mums, flärderblomssaft är den bästa! Vi brukade göra den i badkaret förr. Det var liksom den största bunken vi hade 🙂 Ha en fin dag. Kram!

  3. Åå så gott! Vi har fläderbuske i vår trädgård och tänkte med sätta igång med saft så småningom. Tack för receptet 🙂

  4. Åh!! Jag bara måste prova att göra egen saft i sommar! Flädersaft som är så gott… 🙂 Godnatt!

  5. Jag har också gjort i ordning en sats som står och drar sig. Det är så friskt med flädersaft:
    Tack för din fina kommentar om min nya frisyr!

  6. Flädersaft är min favvo, fast jag har aldrig gjort egen, jag är lite trög med sånt 🙂 tjing

Kommentarer är stängda.