Sälj dig inte billigt!!

 
Jag fick en förfråga idag på mitt instagramkonto (@hannafialotta). Det gällde ett reklamsamarbete för träningskläder. Först blev jag jätteglad. Jag skrev snabbt tillbaka och frågade hur det är tänkt att det samarbetet skulle se ut. Svaret var att jag skulle få köpa deras träningskläder till kraftigt rabatterat pris och sedan tagga dem i ett visst antal inlägg. Min spontana tanke var dock att jag inte vill betala för att göra reklam. Inte betala för att samarbeta med ett företag. Den här representanten menade på att det är ett nystartat företag och att de därför inte har råd med 100% sponsring. Glädjen över ett eventuellt samarbete blev kortvarig. Det är inte villkor som jag ställer upp på och till dig som läser vill jag säga: sälj dig inte billigt. Det där är ett smart och lömskt sätt att tjäna pengar på och samtidigt inte behöva betala en endaste krona i reklam. Det är ett sätt att utnyttja unga tjejer och killar som gillar att träna och gärna får kläderna lite billigare. Jag vill uppmana dig attt fundera över en sak. Tänk dig vad samma typ av annons i dagspress, bloggar och så vidare skulle kosta. Det är inte gratis direkt, särskilt inte i tidningar. Jag menar heller inte att det är realistiskt att ta den typen av betalt men det ska vara bra villkor. Du ska inte betala för ett samarbete!