Ibland finns det visst hur mycket pengar som helst

Jag läste en artikel i läkartidningen. Nedan följer några citat från artikeln. Är det inte konstigt hur mycket pengar som finns att slänga ut på tester, smittspårning och reklamkampanjer i medierna? Tänk om alla dessa miljoner kunde läggas på vården istället. Bra arbetsvillkor och bra löner så personalen vill stanna kvar och inte lämnar för att göra något annat. Tänk hur mycket kompetens som försvinner när människor som jobbat länge väljer att sluta. I min värld är det ett så lättlöst problem. Svårt att hävda att det inte finns pengar med tanke på allt onödigt som det verkar finnas pengar till.

  • Målet är att 450 000 personer per vecka ska få en tredje vaccindos. Nationellt ska 80 procent av dem som är 50 år och äldre ha fått en tredje dos vecka 3.”
  • ”Staten kommer också fortsatt att ersätta regionerna för varje genomförd vaccination.
  • – Vi höjer ersättningen för varje dos 1 och dos 2 som ges till dem som är 18 år eller äldre, med det uppenbara syftet att stimulera ytterligare insatser för att nå dem som är hittills ovaccinerade, sa Lena Hallengren.
  • Ersättningen för dos 1 och 2 som ges till personer som är 18 år och äldre höjs med 50 kronor till 325 kronor.”
  • ”Regeringen och SKR har även tecknat en överenskommelse om nationell testning och smittspårning för 2022.
  • ”Staten kommer fortsatt att ersätta regionerna med ett schablonbelopp om 1 100 kronor per PCR-test och 300 kronor per antigentest. Regionerna åtar sig att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för testning.
  • Regeringen avsätter även 350 miljoner kronor för till exempel smittspårning för första halvåret 2022.”En annan nyhet är att Folkhälsomyndigheten får i uppdrag att genomföra en nationell vaccinationsvecka under vecka 11.”


Personligen känner jag att jag får ont i magen när jag ser intervjun med Lena Hallengren. Hur ska de ta reda på vilka som valt att avstå utan att göra intrång i journaler eller ens personliga integritet? Om inte det här är en seriös väckarklocka så vet jag inte vad som krävs för att människor ska vakna. Jag tänker att de som valt att inte vaccinera sig än efter den omfattanda kampanj och propaganda som redan varit lär knappast ändra sig. Jag gör det iallafall inte. Ändrar mig alltså. Det här handlar inte om folkhälsa, känns mer som att det handlar om kontroll. Om du tänker tillbaka på pandemin när den startade, hade du tänkt dig att vi skulle ha den här bilden då. Med propaganda, hot och hat, polarisering och utrysning? Jag hade iallafall inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att vi skulle stå här där vi gör med grupper som ställs mot varandra och ett allt hårdare klimat.