När ovaccinerade får skulden…

Det pratas hela tiden om att det bara är ovaccinerade på sjukhus och ovaccinerade får just nu skulden för hela smittspridningen. Men ingen pratar om hur många som faktiskt inte är sjuka. Hur många människor som inte får värre symtom än snuva. Hur många av äldre människor och människor i riskgrupper som faktiskt inte dör av covid. Det fokuseras bara på ytterligheterna i medier. Ytterligheter som skrämmer upp människor och som gör så människor vänder sig emot varandra. Är det verkligen så vi vill ha det? Jag har skrivit om det här förut och jag kommer fortsätta göra det. Det gör faktiskt ont i mig när jag ser hur medkänsla, empati och solidaritet bara försvinner. Det är en sak som jag verkligen inte förstår. Om nu vaccinet funkar så behöver man inte vara rädd för den som inte är vaccinerad. När ska pendeln svänga? Det här skammandet av den som inte vill vaccinera sig måste få ett slut någon gång. Det är ingen som skammar en rökare som får lungcancer och jag kan ärligt talat inte se skillnaden. Jag menar såklart inte att det är okej att skamma en rökare heller. Jag hoppas att du förstår min poäng. Alla som behöver vård på grund av olika livsval man gör belastar vården, oavsett om det är skador på grund av olyckor,  livsstilsrelaterade sjukdomar eller vad det nu månne vara. Förstår verkligen inte resonemanget.