Sofisterier

Det är dags för lite tid vid datorn. Det är lördag kväll och jag har haft en bra dag. Solen har lyst från en blå himmel idag med. Ville så gärna ut i skogen. Förhoppningsvis håller sig det vackra vädret några dagar till Men jag är trött då hostan besvärade mig väldigt mycket i natt. Timmarna på jobbet gick snabbt. Det var en hel del att göra men absolut inte stressigt. När jag kom hem så bytte jag kläder och slog in lite dumlekakor och skumtomtekakor i cellofon. Kändes som ett roligare sätt att ta med kakorna. Jag slog också in en julklapp till pappa. Vi skulle nämligen åka dit för att fira både jul och födelsedag. Mat blev en enkel doning: mammas goda bröd, julskinka och lite annat smått och gott. Kakor och julmust till efterrätt. Det behöver inte vara så stort och avancerat.

Vi satt i vardagsrummet och pratade om allt från blodtryck, till planer för framtiden, till sofisterier och annat. Det var så trevligt. Efter över två timmar la min röst av. Kände hostan började komma smygandes och rösten bröts lite. Så där som den gärna gör nu för tiden efter förkylningen.

PS: Med sofisterier menar man vilseledande eller skenbart logiska resonemang som används för att lura, förvirra eller vinna en diskussion. Det har ingenting med sanning att göra. Ordet kommer från sofister som var lärare i antikens Grekland. De kritiserades ofta för att argumentera smart istället för sant. DS.

16 svar på ”Sofisterier

  1. Gott och enkelt ska det va- trevligt blir det- och lite sofistik på det 🙂
    Du är inte ensam om hosta, men det är ju klen tröst.

  2. Tack för ordet ”sofisterier”. Var okänt för mig fram till nu.
    Lite typiskt när vädret är fint och man hinner hämta andan mellan jul och nyår, så har både frugan och jag släptat hem förkylningsbaciller från Dalarna. Tur det är mycket sport på TV och Nyårsafton är dessbättre lägre prioriterad än Julafton.

    1. Det är ett nytt ord för mig ned. Spännande det där med språk. Men äsch. Vilken dålig tajming. Jag hoppas på att ni snart mår bättre båda två.

  3. Mysigt besök hos dina föräldrar och nog räcker skinkmacka på gott bröd långt som förtäring! Nu har jag lärt mig något nytt igen, visste inte alls vad sofister var!

  4. Jag borde ha läst ditt inlägg hela vägen till slutet, för då hade jag inte behövt googla order sofisterier, som jag aldrig hört talas om förut.
    Så fint du hade slagit in julgodiset i cellofanpapper. tycker just cellofan är lika med lyx:-)
    Hoppas nu att hostan ger med sig. Hosta verkar vara ”inne” just nu. Jag känner fler som har drabbats…
    Krya på dig!

Kommentarer är stängda.