I generna?

Funderat lite på en sak. Genusfantasterna hävdar bestämt att det inte finns några skillnader mellan könen och att allt är sociala konstruktioner. Att det inte finns några egenskaper som ligger i generna utan att vi är som oskrivna blad när vi föds och redo för att bli ”upplärda” (hittar inget bättre ord). Jag har dock gjort en intressant iakttagelse när jag ser på mina barn. Samuel och Alexander har aldrig visat intresse för att städa, torka upp spill efter sig trots att de börjat på förskola tidigt och där lärt sig städa osv. Ida däremot plockar snällt upp leksaker när man ber henne, hon ber direkt om papper när hon spiller osv. Tycker det är lite intressant då vi inte gjort olika i uppfostran mellan pojkarna och Ida. Social konstruktion eller ligger det ändå i generna att kvinnan är den som har mest intresse för det här med att sköta hem? Intressant är det i alla fall och jag tror på att vi är olika från födseln.