”Mitt jobb står man ju upp hela dagarna och börjar sig mycket. Det märks på ryggen det med, funderat en del på vilka övningar man borde göra för den saken :).”
Kommentaren ovan fick jag av Madeleine. Det är ju egentligen samma scenario som jag har på mitt jobb. Om jag har möjlighet så brukar jag sätta mig på knä när jag pratar med de boende, dels för att jag inte tycker om att stå upp och prata med någon som sitter eller ligger. Jag tycker inte om känslan av att ”stå över dem”. Det är samma sak när andra pratar med mig och jag sitter ner. Då brukar jag automatiskt ställa mig upp för att komma på samma nivå som dem.
Det första jag tycker att man bör fundera över är ”hur står jag?”. Som du ser på bilderna ovan så är det väldigt stor skillnad på hur jag står som avslappnad och när jag tänker på hur jag står. På den högra bilden har jag på utandningen aktiverat mina magmuskler och tippat bäckenet till neutralt. En mycket bättre position för min kropp där jag känner att kroppen får ett annat stöd än när jag tillåter mig själv att skjuta ut rumpa, svanka och inte aktivera mina magmuskler. Jag är helt säker på att hållningen till vänster är det som orsakar att jag får ont i ländrygg efter att ha stått långa stunder. Det jag då vill göra är att stärka baksida lår och magmusklerna samt stretcha ländryggen och höftböjarna. Pilates är super i det syftet just eftersom teknik är a och o för att hitta kontakten med rätt muskler. Jag märkte det på mitt pass hos Linnea igår. En övning kändes lätt och så hittade hon ett nytt sätt att göra övningen och helt plötsligt var övningen tung igen.
Är du ovan vid extensioner så gå inte högt upp. Gå bara upp så pass högt att du fortfarande kan bibehålla magstöd, att bäckenet är i mattan och axlarna inte hamnar uppe vid öronen.
Vad gäller att man lutar sig framåt mycket så rekommenderar jag extensioner, tex rygglyft, swan. Alltså olika övningar där man böjer ryggen bakåt. HÄR och HÄR tipsar jag om övningar för dig med ont i ryggen. Dessa är klockrena även när man inte har problem med ryggen.
Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Jag har också drömt om att plugga till sjuksköterska men har utbildat mig till specialistundersköterska inom palliativ vård/avancerad omvårdnad och specialistundersköterska i akutsjukvård och intensivvård.
Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!
Visa alla inlägg av Hannas krypin
Upptäck mer från HANNAS KRYPIN
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.