Idag fick jag bilderna från utbildningen andra dagen så nu tänkte jag berätta mer om sista modulen. Dagen startade med att jag stretchade 35 minuter. Jag körde ett ganska dåligt program på youtube som jag inte kommer göra igen. Därefter gick jag ner och åt en otroligt god frukost. Vad sägs om bacon, äggröra och färska stekta champinjoner, en stor skål yoghurt med torkade frukter på, en härlig surdegsmörgås och så en kopp te till. Jag åt massor men blev inte så där proppmätt som man kan bli. Efter frukosten packade jag ihop mina saker, checkade ut och promenerade bort till studion igen genom ett öde Stockholm.
Oliva började med att gå igenom teorin för dagen och därefter gick vi igenom hur man kan modifiera övningar och även hur man kan göra övningar lättare respektive svårare med olika hjälpmedel, som gummiband, pilatesring, foamroller och små bollar. Det som fattades var en stor pilatesboll. Precis som första dagen så fick vi värma upp varandra och träna på att vara instruktör. Vi gick igenom modulens övningar, övningar på Masternivå så det var riktigt tufft. Jag har långt kvar till att behärska dessa övningar men tänker att det finns en anledning till att de kallas för masterövningar.
Olivia hade en mattklass med oss som var tuff och givande. Det kändes i kroppen efteråt kan jag lova.
Att se vilken position bäckenet är i är en träningssak och jag älskar mitt fokus! Janet fick tilta bäckenet framåt och bakåt efter instruktion från mig och efter några omgångar fick hon landa i en position som jag såg var hennes neutrala position. En övning kan bli både lättare och svårare beroende på bäckenets position. Har du testat att göra en situp i neutral position? Det blir så mycket tyngre direkt och man hittar kontakten bättre med magmusklerna, Jag kommer skriva mer om det här i ett annat inlägg för det blir för mycket att skriva nu.
Jag hade en grymt rolig helg och jag sörjer lite att modulerna är klara redan. Dock så är det mycket kvar innan jag har min certifiering och det får ta tid. Det som kommer ta tid nu är alla praktiska timmar som ska göras men det är bara roligt!
Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Jag har också drömt om att plugga till sjuksköterska men har utbildat mig till specialistundersköterska inom palliativ vård/avancerad omvårdnad och specialistundersköterska i akutsjukvård och intensivvård.
Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!
Visa alla inlägg av Hannas krypin
Upptäck mer från HANNAS KRYPIN
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.