Jag har aldrig skrivit något om hur jag förbereder mig inför fotbollsmatcher eller vad jag brukar fokusera på. Så är du inte intresserad av fotboll så sluta läs nu. 🙂
Det första jag alltid funderar över är matchförutsättningar. Väder, om matchen spelas på naturgräs eller konstgräs. Jag tittar även på tabellen. Det säger en liten del av vilken matchbild jag kan förvänta mig men definitivt inte allt. Lag kan överraska. Jag brukar också tänka på om jag haft lagen tidigare. Om något särskilt inträffat, spelsätt. Är det ett lag som snackar mycket och så vidare. Det finns lag som spelar riktigt tufft och då gäller det att kunna sätta ribban rätt från början. Hitta ”Svarte Petter”
Förra året hade jag en observatör som frågade mig efter matchen om jag hade någon särskilt plan inför matchen. I korthet gick det ut på hur vill jag döma mina matcher. Jag hade ärligt talat aldrig tänkt på det så nu ingår det också i mina matchförberedelser.
Jag brukar generellt vilja försöka låta killar som tjejer få spela med mycket kamp om boll. Det får smälla på så länge det är schysst. Något jag alltid fått beröm för är mitt mod på plan, jag håller min linje. Men ibland behöver jag frångå den och tänka domarsmartness. Vad vill spelarna? Ibland kan det behövas en enkel frispark som är under min ”huvudnivå”. För att det blir lugnare och jag får mer acceptans. Det jag jobbat mycket med i år är just att hitta de enkla frisparkarna vid rätt tillfälle och offensiva placeringar. Något annat jag jobbat med är att hitta vinklarna in i situationerna för att kunna ta rätt beslut. Ett exempel på det är försöka se situationerna från sidan inte rakt bakifrån. Rakt bakifrån är den absolut sämsta vinkeln för att kunna ta rätt beslut.
Ikväll fick jag chansen att döma damer division 1 igen. Förra våren hade jag min senaste dammatch på den här nivån och då blev det platt fall. Idag tog jag igen det med bravur. Min coach kom och tittade på oss. Jag hade en bra känsla hela matchen och den stämde med observatörens uppfattning också. Jag hade bra samarbete med mina assisterande domare och bra nivå. Allt som jag beskrivit ovan stämde idag. Jag är så nöjd!
Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Jag har också drömt om att plugga till sjuksköterska men har utbildat mig till specialistundersköterska inom palliativ vård/avancerad omvårdnad och specialistundersköterska i akutsjukvård och intensivvård.
Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!
Visa alla inlägg av Hannas krypin
Upptäck mer från HANNAS KRYPIN
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.