Dämpa inflammation

I helgen började jag att läsa i Martinas nya bok Dämpa inflammation. Boken börjar med ett självtest och jag blev lite chockad över mitt resultat. Nog för att jag känt att saker och ting inte är så bra men man vill liksom inte riktigt tro på resultatet. Självtester kanske man ska ta med en nypa salt men tänker att om man är ärlig mot sig själv så kan de ändå ge en liten fingervisning om hur det står till. Jag hade rätt höga markörer för inflammation och det är inte så konstigt med tanke på hur jag just nu äter.
Man har sett i studier att tarmfloran styr i mångt och mycket hur man mår. Jag tänker att bakterierna i min kropp just nu har party på grund av allt socker och gluten som jag just nu matar dom med. På grund av partyt tror jag att motivationen till att bryta mitt mönster av ätande är rätt så lågt men jag tänker att jag får göra som jag säger till alla andra: bit ihop. 
Så vad ska jag då göra med det här då? Det första är att läsa mer såklart. Skrev om att kunskap är trygghet men ibland kan det ställa till det lite också. Särskilt när motivationen just nu saknas till att göra något åt det. Men så som testerna visade vill jag inte ha det.
Jag fortsatte iallafall att läsa i boken och då snubblade jag över den här listan Hur många av dessa punkter kan du sätta check på? Jag kan sätta check på alla punkterna och då inte i den betydelsen att jag inte har dessa symtom. Men det bekräftar bara det jag egentligen redan visste  Min kropp är inte glad på mig och jag behöver verkligen göra något.