Jag tycker att det är ledsamt att det skapats ett samhälle där människor är rädda för att säga vad de tycker och känner. Att man håller inne med sina funderingar för att man är rädd för att få kritik.
Hade en intressant diskussion idag med en person som uttryckte just det att hen inte riktigt var där än att våga berätta för andra hur personen tänker och känner kring vaccination. Så just att jag var öppen med mina tankar gjorde att den här personen vågade dela sina funderingar.
Jag kan ibland ångra lite att jag varit så öppen med min ståndpunkt kring vaccination. Kan tänka att det skulle vara skönt att slippa försvara mig och bara ställa mig i ledet och göra som alla andra. Det är bekvämt. Men, om jag hade gjort så hade jag inte varit sann mot mig själv. Vi är så många som tänker samma sak och vi måste få höras med för att fler ska våga. Det blev jag varse idag efter dagens diskussion.
Tänk om fler skulle våga, vilket annorlunda debattklimat vi skulle ha. Om vi kunde mötas och diskutera, trots oliktänkande och ståndpunkter. Ha så högt i tak att man kan säga allt man tänker på utan att vara rädd för att bli betraktad som den knasiga och konstiga.
Så jag kommer fortsätta vara den obekväma och kanske lite jobbiga. Jag kommer fortsätta dela mina tankar och funderingar och jag kommer fortsätta förkovra mig för att få mer kött på benen när det stormar. Om jag kan inspirera bara en person att våga gå mot strömmen så är jag glad!
#KUNSKAPÄRMAKT