Ketogent eller inte?

Jag äter inte keto själv längre men jag blir lite irriterad när jag ser människor lägga ut bilder/recept på mat och sedan påstår att de äter ketogen kost. Keto är inte:
  • att byta ut mjöl mot tex mandelmjöl och baka med. Det är snarare liberal LCHF. 
  • att äta mer än tjugo gram kolhydrater om dagen. 
  • en viktminskningsmetod. Det kommer ofta upp reklam om ketogen kost i mitt flöde på Facebook. Ät ketogent och tappa vikt som att det skulle vara en mirakelmetod. Några sådana finns inte.
  • att äta mindre än 80% fett om dagen.
Keto är en högfettskost där man äter 80% fett, 5% kolhydrater och 15% protein. Inget annat. Olika substitut för socker och mjöl ingår inte.
Vad rör det mig hur folk äter kan man ju tycka och ja det håller jag med om. Men att kalla något för en sak när det är helfel kan jag inte låta bli att reagera på. Keto är en livsstil, där allt måste klaffa. Sömn, träning, rätt balans mellan alla näringsämnen. Gör man fel på någon punkt så kommer man inte lyckas använda fett som energi istället för glukos.