
Jag börjar känna mig riktigt sliten nu. Det är tur att det snart är dags för semester. Jag behöver ledighet, få vila och bara göra det som jag mår bra av. Igår var jag helt slut. Trodde jag skulle sova bra i natt men inte då. Jag ska faktiskt sova en stund på förmiddagen, det behövs!
- Vad borde det finnas en knapp för i vardagen? En pausknapp och möjligheten att kunna ta semester från vardagen.
- Vad borde vara gratis för alla? Helt klart tandvård. Men jag fattar ju att pengarna inte räcker till att subventionera tandvården. Pengarna räcker ju inte till som det är för allas behov.
- Vad borde det finnas mer av i livet? Ledighet! Jag tror inte att vi människor egentligen är gjorda för att leva som vi gör. Jag tror att vi med vårt moderna samhälle skapat ett sätt att leva som egentligen inte är bra för kroppen och hälsan.
- Vad borde få en egen högtid? Sommarsemestern kanske?
- Vad borde komma med tydligare instruktioner? Att vara vuxen och förälder. Tror faktiskt att uppfostra barn är det svåraste jobbet man kan ha.
Jag har ju en så’n pausknapp, det får man när man blir pensionär. Men jag håller med dig jag tror många skulle må mycket bättre med en sådan.
När jag gick till tandläkaren för ett tag sedan blev priset ungefär som förra året, jag hade inga hål. Hustrun behövde laga två gamla lagningar, det kostade 300 spänn, för ett år sedan hade det kostat 3 000 det såg hon på kvittot. Men den rabatten tror jag bara pensionärer får, men jag vet inte säkert. Men vi är överens, tandvård borde vara som annan vård.
Jag sitter precis i skiten vad gäller tänderna, hade glatt mig åt billigare priser, men si det gällde visst inte tänderna bak i munnen, de som inte syns (men som man behöver för att tugga maten)…suck. Hoppas du får en skön pingsthelg med tillräcklig vila!
En pausknapp vore inte helt fel. Det skulle man verkligen behöva ibland. Tandvården skulle definitivt behövs vara billigare för alla. Men förstår att den inte skulle kunna vara gratis för alla. Jag själv är glad att jag har billigare tandvård då jag har min Npf diagnos.
Jag fastnar på sista svaret. Har många gånger tänkt att det verkligen inte kan vara lätt att var förälder till barn, speciellt tonårsbarn. När jag var ung fanns det ju inga ”frestelser” alls, inga sociala media, ingen mobbning inga droger, med mera. Allt detta finns idag, det räcker och blir över. Var drar man gränsen som förälder där…
Vilken härlig bild!
Ja en pausknapp vore inte dumt att ha i vardagen, tiden rusar fram!
Mer ledighet och göra sommarsemstern till en högtid, låter hur bra som helst!
Å visst borde man fått med en instruktionsbok när man fick barn, inte lätt att vara förälder!
Ha en fin helg!
Anmäler starkt intresse för pausknappen! Och föräldraskap är både jättesvårt och jätteviktigt.
Åh vad jag gillar svaren på trean å femman… det skriver jag under på alla dar i veckan, verkligen bra tänkt där!
Önskar dej en skön fredag <3
Håller med dig om alla svaren på frågorna. Önskar verkligen att man kunde trycka på paus så att man hinner andas lite granna.
Tandvård borde vara gratis, iallafall betydligt billigare än vad det är idag. Det är så oerhört många som är i behov att gå till tandläkare, men som inte har råd.
Fina svar här hos dig.
Vi är många som tänker på vården, och då kanske närmast tandvården som är så viktig. Jättedyrt är det, speciellt privat som jag nu måste gå eftersom köerna till kommunala vården är orimligt långa.
Också jag har varit trött, så jag förstår det där med pausknapp för vila, mera sömn.
Jag är frilansare och har ingen betald semester, och ibland blir det just därför lite stress kring tankarna ”hur få pengarna att räcka till”.
Barn att uppfostra har jag inte. I dagens värld skulle jag känna oro även för dem.
Kram och ha en fin helg!
Som vanligt har vi ganska lika svar när det gäller vissa frågor. Du pratar Tandvård och jag tänker medicin och bara mat och vatten… Visst vi kan inte hjälpa alla, men det känns så tragiskt att vår lägsta nivå innebär att folk inte kan äta sig mätta, eller har tänder att äta med… Det är sjukt deppigt!
Du har helt rätt i instruktioner för föräldrar, det är ett svårt jobb och jag kan tänka mig att man aldrig känner att man kan göra helt rätt. Det är så mycket ansvar att lägga på en/två föräldrar… Tror vi som samhälle behöver hjälpas åt, det heter ju ”It takes a village” och jag tror på det. Alla måste känna att det är viktigt att våra barn blir bra medborgare, för barnen skull. Det är inte rättvist att det kan gå så olika för barn, bara beroende på uppväxten…
Ang punkt 5. Håller med dig. I Afrika säger man,:” det behövs en hel by för att fostra ett barn”.
Minns när vi var unga och jobbade mycket, så kunde vi pausa på kvällen, bara gå ut och räkna fåglar…
Egentligen borde vi lära oss utnyttja ledigheten bättre.
Sommaren är relativt lång, försöka vara ute mer.
Att vara människa är inte lätt.