”Fruktansvärda Ebba”

Det är lördag och jag njuter av min lediga dag. Igår efter jobbet åkte jag hem, åt lite mellanmål och sedan åkte jag iväg och dömde en flickor 17-19-match. Det var svettigt och kvavt men gräsmattan var så fin! Härlig känsla att springa på den gräsmattan även om jag föredrar konstgräs. Idag ska jag också döma fotboll men det blir på arenan som assisterande i en pojkmatch. Det ska bli kul!

Bild @jessicahallback

Jag läste hos Underbara Clara, ett tänkvärt inlägg kring att rösta i år och lite hur man kan tänka. Jag började fundera på en sak som Clara skrev i kommentarsfältet. Finns det mer som kristen att hämta i andra partier? Jag tänker alltid att vara blå är inte samma sak som att vara hjärtlös utan bara att man har andra sätt att se på saker och har andra lösningar. Ur ett kristet perspektiv, finns det egentligen något att hämta från något parti? Alla har sina fel och brister och inget parti är perfekt. Ur ett kristet perspektiv kanske det egentligen finns något att hämta i alla partier. Jag tycker att det är jättesvårt, det finns inget enkelt svar eller rätt eller fel. Vi resonerar alla olika.

”Jag tycker att Ebba är fruktansvärd. Alltså FRUKTANSVÄRD. Har så många vänner som är Kd som nu lämnar partiet pgav deras riktning under Ebba. För mig som kristen finns ingenting att hämta i det partiet tyvärr.”

Men åter till kommentaren kring Ebba. Vad har Ebba Busch Thor gjort som är så fruktansvärt? Är det hennes husköp som är problemet? Är det att hon står bakom Sveriges abortlagstiftning men att hon samtidigt är för samvetsfrihet för barnmorskor? Jag tänker inte gå in mer kring samvetsfrihet. Det är en mycket infekterad fråga så jag lämnar det här. Magdalena Anderssons krampaus från ovaccinerade och Lena Hallengren som skulle söka upp de ovaccinerade och ta reda på vilka de är är inte heller särskilt trevligt eller empatiskt…..

UPPDATERAT 17:38 20/8

Både Magdalena och Lena tillhör ett parti som alltid har stått för medmänsklighet, solidaritet och empati. En för alla, alla för en liksom… Men under pandemin klingade det så falskt. Vi hade en regering som med sitt sätt att tänka bidrog till en vidrig polarisering, ett vi mot dom-tänk och att människor ställdes mot varandra. En utveckling som jag hittills aldrig sett och heller inte trodde att jag skulle få uppleva blev verklighet under pandemin. Sorgligt! När ska socialdemokraterna backa och stå för vad de ställde till med under pandemin?

10 svar på ””Fruktansvärda Ebba”

    1. Jag är väldigt väl medveten om att sossarna inte har styrt själva. Jag vet också att moderaternas Ulf Kristersson var påhejare av vaccinpassen. Att en i partiet la in en motion om att covid19 skulle ingå i barnvaccinationsprogrammet och att man skulle kunna vidta tvångsåtgärder mot föräldrar som inte vill vaccinera sina barn. Vi har även Ulf Berg från moderaterna i Dalarna som krävde att all vårdpersonal skulle vara fullvaccinerad. Men nu handlade mitt inlägg specifikt om just Ebba, Magdalena och Lena.

  1. Hej Hanna,
    Jag är kristen och mitt namn finns med på listan i kommunalvalet för KD. Jag gillar Ebba. Tror hon är provocerande för många, mycket för att hon är ung, vacker och står för kristna familjevärderingar och sunt förnuft. Jag gillar också att kunna diskutera precis ALLT. Heja dig.
    Varm kram,
    Anneli

  2. Åh, du måste lyssna på detta Kvartalavsnitt!

    https://kvartal.se/artiklar/demokratin-ar-inte-till-for-att-vi-ska-tycka-lika/

    Sätter verkligen fingret på alla som har problem att göra skillnad på godhet och godhet, som vägrar att se att det som känns ”gott” att göra kan ge konsekvenser som är fruktansvärda på så många plan. Det synsätt som de flesta i inlägget du hänvisar till delar kan på längre sikt leda till något som ligger långt ifrån den frihet de flesta av oss här i Sverige och många andra västländer fram tills innan pandemin tog för given.

    1. Klockrent! Håller med om varje ord. Jag velar också och det finns ett parti jag ändå tycker minst illa om så det kommer nog få min röst. Men helt klart är det inte än.

  3. Politik är inte lätt och jag är en sådan som brukar undvika att diskutera eller prata politik med mina vänner. Bättre att hålla det man tycker och tänker för sig själv.
    Ha en bra lördag.
    Carin

    1. Jag är tvärtom, vill kunna prata om allt. Även politik, har aldrig förstått det där med att vilja hålla hemligt vad man ska rösta på. Men känner man att man är i ett sammanhang där det kanske bäddar för konflikter är det såklart bättre att hålla det för sig själv.

      Hoppas du får en fin kväll!

Kommentarer är stängda.