



Jag blev inspirerad av Elsa att skriva ett inlägg om mina favoriter från Gotland. Medan hennes fokus är mer på trevliga gårdsbutiker och restauranger så kommer mitt inlägg att handla mer om Gotlands fantastiska natur. Vill varna redan nu för att det här kommer bli ett långt inlägg med många bilder. (En parentes är att blusen ovan fortfarande är en av mina favoriter. Bilderna ovan är från Grausne raukområde i Lickershamn.





Lergravs mest kända rauk och så den vackra vyn från Gotlands högsta klint: Högklint.


Tofta strand Tofta strand är Gotlands mest kända badstrand. Stranden är långgrund och stranden består av vit sand som är så len att gå på. Solnedgångarna över havet är fanstastisk. Vi brukar alltid åka dit kvällstid när det är mindre folk.








Visby strandpromenad Strandpromenaden i Visby löper längs med havet från ringmuren bort mot Snäck. Här är det alltid fullt med folk, både löpare, pensionärer och barnfamiljer uppskattar att gå här. Älskar att gå här, särskilt under kvällstid. Solnedgångarna över Östersjön är helt fantastiska.






Stora Karlsö Stora Karlsö är en ö väster om Gotland som är känd för sitt rika fågelliv och dramatiska klippor. Här häckar tusentals sillgrisslor och tordmular, och naturen är unik med kalkstens och alvar. Ön är lugn och avskild, nästan som ett eget litet naturreservat mitt ute i havet. Dit tar man sig med båt från Klintehamn. Klintehamn ligger dryga tre mil från Visby.






Hoburgen Hoburgen ligger längst ner på södra Gotland. Det är ett raukområde där kalksten möter havet. Den mest kända rauken här är Hoburgsgubben, dock inte lika maffig som de man ka se på Fårö. Rauken liknar ett ansikte i profil och under flera år har ”näsan” varit sprejmålad röd. Här är det vilt och kargt med klippor och en klar dag ser man hur långt som helst över Östersjön. Om man vill kan man ta kustvägen ner hit, en väldigt vacker kustväg där inte ens jag tar mig tiden att fota. Vill bara njuta av det vackra.













Visby innerstad och ringmuren För en stor dos historia. Innanför murarna finns ett museum med Gotlands historia. Jag trodde att Gotlands historia var fredlig men så mycket som det krigats på denna ö… Hur som helst. Visby innerstad är en av Nordens bäst bevarade medeltidsstäder. Kombinationen av ruiner, ringmuren och små gränder ger helt en sagokänsla tycker jag. Ringmuren är från 1200-talet.











Annat sevärt:
- Holmhällar
- Asunden
- Jungfrun i Lickershamn
- Sigsarve strand
- Ireån
- Fårö
- Kneippbyns sommar- och vattenland. Tivolidelen på Kneippbyn passar mest mindre barn medan vattenlandet erbjuder utmaningar för alla åldrar.
På min lista:
- Kalkbrottet i Bungenäs
- Gotska sandön (någon gång i livet vill jag dit)
Så fint du beskriver min ö, i ord och bilder! Här är fint, det tycker även jag som alltid bott här. Håller med om kvällar på stranden och solnedgångar, de är fantastiska! Ingen är den andra lik heller!
Kram Gunilla
Så sugen man blev på att åka till Gotland nu. Så underbara bilder du tagit där. Ser helt magiskt ut.
Ha en jätte fin helg 🌺