Söndagslistan vecka 36

Så här ser det ut hos mig just nu, jag har tagit en paus i studierna för att skriva min söndagslista. Fokus i studierna är fortsatt andningsvägarna och lungsjukdomar. När en patient blir akut dålig så börjar man alltid med att se till att patienten har fria luftvägar, därefter löser man problemen med andningen så det känns logiskt att börja studierna med andningen. Men det finns mycket att lära sig. Hur ska jag kunna begränsa mig?

Känsla: Veckan började bra men sen fick jag feber. Jag hade inga andra symtom innan, det kom verkligen från ingenstans. I helgen har jag dock varit snuvig och haft lite ont i halsen till och från. Känns mest som en förkylning med efterhängsen feber.

Väder: Vädret matchar mitt mående. Grått och trist.

Träning:

Måndag: Jag dömde fotboll i flickor 17-19serien. En tuff match där jag hade lite att bita i.

Tisdag: Vila eftersom jag dömde tre matcher på rad.

Onsdag: Vila efter ett oplanerat nattpass.

Resten av veckan blev det vila för hela slanten. Förutom min kursstart i pilates. Sen blev jag sjuk, utan några ”försymtom”. Dock så mår jag bra idag.

Funderingar:

Är det inte konstigt hur det pratas om demokrati och att det är otroligt viktigt att rösta. Men under pandemin var det inte viktigt med demokrati… Då var det okej att se ner på människor, det var okej att utesluta människor ur verksamheter Skenheligt så det sjunger om det.

Bara jag som tänkt på en sak? Kommer krig och pandemier alltid tillsammans, antingen det ena eller det andra före varandra? Efter första världskriget fick vi spanska sjukan. Vad ser vi nu: pandemi, ukrainakrig och en ekonomi som går käpprätt utför. Historien upprepar sig.

Varför ses det som solidariskt och fint att rösta rött medan att rösta blått ses av många isom väldigt ego och görs av personer som bara tänker på sig själv?

En rolig bild:

Veckans länkar:

Bilder från veckan:

6 svar på ”Söndagslistan vecka 36

  1. Hoppas du piggar på dig!
    Ang att rösta så vet i sjuttsingen om det spelar någon roll om vi gör det… Känns som det är en spikad agenda oavsett… Fast rösta blått är garanterat = ja till ex vax-pass

  2. Nu håller jag ju inte med dig kring pandemin (men jag hoppar den diskussionen och bara konstaterar vi ser det olika helt enkelt), tänker också att det var en kris och inget normaltillstånd.
    För mig är en röst på rött/grönt solidaritet och människors lika värde, särskilt i år eftersom en röst på blått i år är motsatsen…
    Sedan tycker inte alla som jag och så är det i en demokrati, vi har yttrandefrihet och alla får rösta. Sen tänker jag att vi färgas av vår omgivning, nära och kära, uppväxt, erfarenheter och annat.
    Hoppas pluggandet går bra, att du snart mår bättre och att det är okej att jag hänger kvar på din blogg, trots att vi tänker olika. Iaf politiskt😊.

    1. Jag skulle vilja veta vad som gör att det solidariska inte finns på den blå sidan. Jag fattar faktiskt inte. Man måste inte tycka lika, diskussioner på en bra nivå är alltid intressant tycker jag. Vill ju gärna att du fortsätter läsa här även om vi inte är överens om alla ämnen. Min blogg är ju bara vad jag tycker och tänker.

      1. Tänker att traditionellt så står den blå sidan för en mer individualistisk hållning. Mer fokus på att du själv ska klara dig genom svårigheter än att lita på samhället. Att ha försäkringssystem istället för offentlig vårdgaranti eller något liknande. Sänkta skatter, mer i plånboken så att vi kan handla mer… Jag har väl inget svar, det här är ju bara mina funderingar, men det har väl alltid funnits två sidor, är ju likadant i andra länder. Men så har vi ju sd också som sticker ut ännu mer… ska inte skriva mer, är lite svårt när jag skriver på mobilen. Jag ska iaf inte gå och lägga mig än.

        1. Så kan det säkert vara. Skulle behöva läsa på mer alltså men det får bli till nästa val. Nu är det ju lite sent att göra något.

Kommentarer är stängda.