Jag fick en kommentar på mitt inlägg ”Att göra jobbet”, jag tänker att jag copypastar hela kommentaren och lägger in här. Tycker den är tänkvärd, hur tolkar vi det skrivna ordet och med vilka ögon läser vi ett inlägg?

Tänker på detta med att bli mer fit. Är det viktigaste? Eller att må bra? Kanske missuppfattar nu men det låter som träningen mer fokuseras på ditt yttre än att må bra? Tänker förbud, hårdare träning. Då till sist blir det ju mer ett krav istället för roligt och sunt.

När jag sätter press på mig själv vad gäller min träning så är det alltid ur mitt domarperspektiv. Orka mina matcher och slippa löptestångest när jag upplever att jag är för otränad. Nu när jag dömt några matcher känner jag att det fattas lite fart. Uthålligheten har jag, den har nog egentligen aldrig (nåja) varit problemet utan det är just min förmåga att sprinta. När jag skriver om att bli snabb och stark så är det från just det perspektivet, att kunna sprinta och det är det jag vill lägga fokus på. För att kunna göra ännu bättre matcher. Jag vill fortfarande mer än där jag för närvarande är i mitt dömande, jag har inte gett upp den tanken på att komma vidare. Även om det nog är försent så har jag fortfarande ambitioner.

Sen vill jag bemöta det här med förbud. Funkar det egentligen med någon typ av förbud? Jag funkar som så att om jag förbjuder något så vill jag ha det bara mer och mer och tankarna far dit hela tiden till det som är förbjudet. Så det är en strategi som inte funkar för mig. Jag kan exempelvis inte förbjuda godsaker, utan måste tillåta till viss del. Tyvärr är jag en allt eller ingetperson, finns inget lagom. Därför blir det lätt att jag äter sötsaker varje dag. Ur ett hälsoperspektiv är det såklart inget bra. Men det är bara att acceptera och fortsätta jobba med mitt sug, förbud funkar inte.

Någonstans bottnar ändå all träning jag gör i att må bra, jag mår urdåligt de perioder som jag av olika anledningar inte får till den typ av träning som jag mår bra av. Jag behöver endorfinerna som jag får av tuffa löppass och lyckan i att känna att träningen gick riktigt bra, jag behöver lugnet som min pilates ger och jag behöver styrkan som styrketräningen ger. När jag tex är sjuk och inte kan träna så mår jag riktigt dåligt just av inaktiviteten och när jag kan komma igång igen känner jag direkt skillnaden i kroppen. Så i slutändan handlar det ändå om hälsa. Även om det låter kravfyllt ibland.

Så från tankar kring förbud och hälsa tänkte jag berätta om dagens energikick. Tänkte tanken att det bästa är nog att försöka få till de tuffaste passen när jag kan träna före lunch. Anledningen till det är att jag sprang en snabb femma på pigga ben och avslutade sedan med styrketräning för hela kroppen. Underbart ju att känna energin flöda i kroppen. Jag använde mitt tyngsta gummiband så benen fick sig en rejäl duvning. Dessa övningar blev det, 3 set*10:

  • utfallsteg
  • knäböj
  • marklyft
  • plankan 30 sek
  • tricepspress
  • höftlyft
  • armhävningar (mot diskbänken)
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

6 kommentarer

  1. avatar
    säger:

    När det gäller i princip allt gillar vi människor att generalisera. Om träning är ”ett dåligt samvete” är det väl lite skönt att hitta belägg för att för hård träning är dålig för hälsan, att den leder till osunda ideal osv, osv. Ungdomars träning sätter mönster för hur deras vuxenliv ska se ut gällande hälsa. God lagsammanhållning, starkt hjärta, vänskap, rutiner som hjälper, men träning kan också vara vägen in i ätatörningar, dålig självbild, utanförskap, krav på en perfekt kropp… Komplext, precis som resten av livet.

    Jag upplever att du är en hälsotränare med god variation i din träning. Själv tränar jag hjärtat alldeles för lite, men så fort våren drar igång får jag till ett allsidigt användande av min kropp på vår lilla gård. Fitbiten åker av, för alla dagar innebär 10-30 000 steg, tunga lyft och många muskelgrupper i arbete.

    1. avatar

      Tack för din kommentar. Ja det är verkligen ett komplext område och vi är alla olika. Trädgårdsarbete är verkligen träning fast man inte tänker på det.

  2. avatar
    säger:

    Själv lägger jag ingen värdering i varken hur du formulerade dig eller kommentaren men jag tycker ändå att det är en intressant och viktig fråga att lyfta.
    I min värld är det självklart att man tränar för att ”få en sund själ i en sund kropp”. Att må bra både fysiskt och psykiskt samt att orka. Men jag har på nära håll sett och ser hur en ganska så normal träning utvecklades i helt fel riktning och nu i stället har blivit ett tvång baserat på utseendemässiga grunder. Ett tvång att träna och en ätstörning. Därför känner jag själv att balansen är otroligt viktig och tyvärr hittar inte alla den.

    1. avatar

      Jag håller med om att det är ett viktigt område att lyfta, lägger heller inga värderingar i det. Tyckte dock det var intressant hur mitt inlägg kunde tolkas på ett sätt som jag inte avsett över huvudet taget. Därför ville jag förklara mer hur jag egentligen tänker när jag kanske utåt sett pressar mig hårt. Men jag vet var mina gränser går och jag är duktig på att lyssna på kroppen när den verkligen behöver vila.

  3. avatar
    Jessifri85 säger:

    Jag tycker att du tänker rätt i & med träningen. Du tränat för att må bra. Sen tränar du för att orka domar jobbet. Så är det ju.
    Samma med att man vill träna för att orka leka med barnen. Sen är ju träning så olika saker. Men för mig är träning när man får upp flåset, känner att kroppen mjuknar efter pilates pass. Träning är åxå att lära känna sin kropp. I vilken trötthet kan jag träna & i vilken trötthet vill kroppen vila 😊.

    Förbud ska man inte ha! Som du säger. Då vill man bara ha mer av det man har förbjudit. Det är en annan sak att dra ner på något. Ersätta något annat. Som godis ersätta det med frukt, knäckemackor 🍏😊

    När jag inte har tränat på 2 veckor. Bortsett ifrån semester då. Så blir jag irriterad, rastlös & kryper i kroppen. Jag har talat med några som tränat i några år & blivit deras livsstil. Att det är samma för dem 💪😊.
    Bra jobbat med passet du gjorde 💪👏🏻🤗.

    Ta hand om dig! Kram❣️🤗

  4. avatar

    Intressant inlägg. Jag känner igen mig i det du skriver. Att förbjuda saker funkar inte i längden för mig heller. Det gör bara suget ännu större. Men du är ju duktig som tränar och håller igång. Det är mer än jag gör 😜

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: