Bacon och purjolökspaj

Vi äter ganska mycket samma saker hela tiden. Det blir pasta med köttbullar/köttfärssås/falukorv ganska ofta och det hade jag ingen lust att laga idag. Slängde istället ihop en paj: bacon och purjolökspaj som blev riktigt god.
 
Pajdeg
3dl vetemjöl                                    
100g margarin eller smör                                    
3msk kallt vatten
Fyllning
2 paket bacon
purjolök (efter tycke och smak)
riven ost
Äggstanning
6 ägg
2 dl grädde
2 dl mjölk
 
Gör så här: Rör ihop degen. Jag smälte smöret för att lättare kunna blanda ihop till en deg och tryckte sedan ut den i en pajform. Förgräddade skalet 10 minuter i 175 grader. Medan skalet gräddades stekte jag bacon och purjolök och lät det sedan rinna av på papper. Därefter la jag det i formen, ost överst och sedan på med äggstanningen och gräddade tills det ”stannat”. Servera med sallad och en god kall sås till.

11 svar på ”Bacon och purjolökspaj

  1. Ser gott ut! Tack för middagstipset.
    Svar: Tack, jag vill tro att tentan blir godkänt.
    Tack också för att du delade med dig av ditt studietips.
    Kram

  2. Ååh, gud vad gott! 😀 Den ser sådär helt PERFEKT ut! Mums!
    sv: Nae, det gör man verkligen inte! Håller jag med om! 🙂 Även fast man såklart kan vara lite frustrerad när det går dåligt, hehe 🙂 Men detta passet gick ju ändå bra, var bara mitt mående som var nere i botten. Innan iaf. Efter ett gymbesök känns det åtminstone lite bättre 🙂

Kommentarer är stängda.