Jag ska alldeles strax åka till jobbet. Ville bara kika in här en sväng. Jag har haft en effektiv förmiddag där jag fått massor gjort i skolan. Den här kursen passar mig så mycket bättre! Jag tränade också tjugo minuter pilates med fokus överkropp. Känns riktigt bra nu. Antar att du vill veta hur det gick med fastan så jag ska komma till sak nu.
Fastan bröt jag imorse med att äta min goda kycklinggryta. Det var så gott att äta igen. Egentligen ska man undvika koffein med men det är lite överkurs för mig nu. Nästa fasta ska dock vara koffeinfri. Japp, jag har redan bestämt mig för att köra en snart igen. Med snart menar jag i maj. Det har gått riktigt bra bortsett från vissa perioder under dagarna som jag verkligen velat äta. Men jag har mått bra och aldrig känt mig ”usch nu mår så dåligt att jag måste äta”. Det är liksom en förutsättning att fortsätta. Att kroppen mår bra. Jag litar på att kroppen säger i från om det blir total pannkaka.
Jag fick en kommentar som gjorde att jag känner att jag behöver förtydliga det här med fasta. Passar det för alla verkligen och är det farligt?
”Oj det låter som väldigt lång tid att fasta. Har aldrig riktigt förstått mig på det där. Kan tycka att det är lite extremt, men det kanske fungerar bra för vissa.”
Den tuffaste perioden var när vi fixat annandagspåskfika till barnen. Jag bakade chokladbollar och Rickard gjorde en improviserad kaka med sockerkakssmet. Gissa om jag var sugen!
Fördelarna med att fasta:
– Minskar risken att få diabetes typ 2 då man undviker blodsockersvängningarna,
– Påskyndar autofagin, det vill säga cellföryngringen. Dock behöver fastan vara minst två dygn då.
– Bättre hjärt-kärlhälsa
– Hjärnans egen tillväxtfaktor BDNF stimuleras och bidrar till att skydda hjärnceller och bilda nya synapser.
– Mindre inflammation i kroppen.
– Minskar den oxidativa stressen. Man minskar risken att åldras i förtid.
När ska man inte fasta:
– när man är stressad eller har utmattningssyndrom
– om man har eller har haft ätstörningar.
Fasta är ett verktyg för att läka kroppen!
Om man ska göra en längre fasta på minst två dygn är det bästa att ha ätit lågkolhydratkost innan. Det är alltid lättare att fasta i ketos, där kroppen redan är inställd på att använda fettet som energi istället för kolhydrater. Kroppen blir liksom lugnare i sig då.
Efter de här 36 timmarna upplever jag ett större mentalt fokus och jag känner mig piggare. Smärtan i magen har försvunnit med. Precis det som var målet.
Relaterade