Vad lägger du din energi på?

Jag hade ett intressant samtal med en vän idag och jag tänkte skriva ner några av tankarna som vi pratade om.  Kort sagt: hur man kan förändra sitt mående genom att ändra sitt eget sätt att tänka.
Att göra sig till offer för omständigheterna
Vi vet alla att saker och ting kommer att hända. Bra som dåligt. Man kanske känner på morgonen när man vaknar att det kommer bli en riktig skräpdag, sovit dåligt. Kanske att grannen varit extra butter, eller att man har bråkat med barnen. Då är det lätt att låta det färga sitt egna mående så att allt bara blir blaha. Men man kan också välja att gå in med inställningen att ”jaha, nu var det såhär idag” och sen fokusera på andra saker. Inte låta det negativa få ta överhanden.
Det är så lätt att skylla saker och ting som händer på yttre faktorer. Att allt som händer är alla andras fel och något som ”alla andra” ska lösa åt en. Problemet är att då lägger man över ansvaret över sin situation på någon annan. Man gör sig till ett offer. Och med det tänket lägger man också över chansen att påverka sitt liv på någon annan.
Handen på hjärtat, hur många gånger har du lyckats påverka någon annans sätt att vara? Det har inte jag gjort, aldrig någonsin. Det jag däremot kan göra är att jobba med mig själv. Vad jag väljer att lägga fokus på. Jag tror att om man fokuserar mer på det inre och inte så mycket på saker och ting som händer runt omkring så tror jag också att man kan må bättre. Det man ger energi växer, låter man det positiva ta fokus så är jag övertygad om att man också kommer kunna må bättre även om det stormar runt omkring.
Lägg fokus på det som du faktiskt kan påverka!
Att jobba med sig själv är verkligen inte lätt men jag tror att det är viktigt att fundera över. Att man faktiskt kan påverka mer än vad man tror. Provocerande tanke? Om du tänker så, fundera då över varför det skapar den känslan i din kropp.