Min vardag - Träning

Min söndag

Jag har haft en relativt effektiv pluggdag. Jag har kommit en bra bit på väg kring min uppgift kring akuta situationer. Det som är kvar är mina egna reflektioner och tankar kring situationen. Måste läsa igenom uppgiften igen och fundera lite mer kring mitt eget agerande och förbättringsåtgärder. Behöver även fundera på analysen kring situationen. Helt plötsligt lät det som väldigt mycket…..

För några år sedan så åt jag alltid overnightoats till frukost. Nu har jag börjat med det igen. Så sjukt gott! Min alla hjärtansdag-bukett är så fin fortfarande! Innan jag tog tag i studierna gjorde jag om min bloggdesign. Äntligen hittade jag en layout som jag verkligen gillar. Tycker bloggen varit svårläst så jag är glad att äntligen hittat det jag sökt efter. Framöver ska headern bytas ut också. Vi går mot vår och ljusare tider.

Ida ville absolut att jag fotade hennes olika poser. Och att jag visade upp bilderna här på bloggen. Men jag fick inte lägga ut de bilder som blev suddiga. Saknar min systemkamera. Den är inte trasig men har inget batteri, vet inte var det har tagit vägen.

Jag var inte riktigt lika graciös… 😛 Den där klänningen är väldigt fin förresten. Gillar knapparna i ryggen.

När jag tappade fokus var det dags att springa lite. Ville springa en intervallstege men så tänkte jag på vad jag behöver mest. Det är inte uthållighet just nu utan det är explosivitet. Så jag värmde upp tio minuter på löpbandet och tog sedan fram mitt hopprep, stepbräda och mitt tyngsta gummiband. Här skulle det tränas ben tänkte jag. Jag valde fem övningar, 30 sekunder jobb och 30 sekunder vila. När jag kört två set vilade jag en minut och jag körde 6 set totalt. På instagram finns en liten 15 sekundersvideo med övningarna. @hannafialotta heter jag där. Jag la även ut klippet som en reel på Facebook. I skrivande stund har den fått 1000 visningar. Att nå ut med reels är visst väldigt lätt. Det ska jag nog använda mig av mer. Min FB är öppen, jag har inga hemlisar där.

Övningarna blev iallafall:

  • hopprep
  • sidosteg
  • knäböj
  • snabba fötter på stepbräda
  • start och stopp i hallen.

Blev hos Underbara Clara tipsad om att Susannes skafferi har startat en matblogg. Hennes första recept som jag snubblade över var en matig soppa som jag direkt blev sugen på att göra min version av. Så här på söndagen och allt. Det blev riktigt gott med en dutt cremefraiche i barnen gillade soppan också.

Eftermiddagen har spenderats framför datorn, jag har letat information kring närståendestöd och jag har lite mer material nu kring min etikuppgift.

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

20 Comments on “Min söndag

  1. Duktig du är som pluggar! Jag är lite sugen på att testa overnightoats men jag vet inte hur man gör dem riktigt. Den där soppan såg riktigt god ut, nästan så jag själv skulle vilja testa 😍

    1. Jag blandar mandelmjölk med havregryn och låter det gotta ihop sig under natten. Mäter inte utan höftar men en bra utgångspunkt är väl en dl havregryn och två dl valfri vätska. Inte vatten dock, det blir bara trist. Äter med frysta bär. Igår blev det blåbär. Så gott ju.

  2. Skönt att du kom en bit med ditt plugg igår söndag.
    Duktig din dotter är på poser 👏🏻😊. Bra jobbat med träningen 👏🏻. Å din disciplin med träning hemma. Stor eloge till dig 👏🏻😀.
    Soppan ser mycket god ut. Så gott att doppa bröd i soppa 😊.

    Ta hand om dig och va rädd om dig❣️🤗

  3. Det där med studierna tänker jag att du inte ska tänka för mycket har en känsla att det kan vara lätt att tänka för mycket vilket kan få uppengiften att bli större än den egentligen är. eller har jag fel? Kul att din dotter är med och tränar och vill vara med på bild. Håller med om att klänningen är väldigt fin. Soppa är något jag inte direkt gillar men det kan vara bra att göra en soppa som man kan gömma saker man egentligen inte äter för att tex få i sig grönsaker. Det är en sak jag är dålig på.

  4. Jag brukar laga en liknande soppa (vegansk) och älskar den. Finns nästan inget i matväg som slår en god soppa. Overnight oats är en annan favorit, som jag gör alltför sällan. Vad brukar du ha i och på dina? Det låter inte som helt lätta skoluppgifter, samtidigt verkar det vara riktigt intressanta frågeställningar. Jag gillar den sortens analys och kan tänka mig att utmaningen passar dig väldigt bra. Lycka till med etikuppgiften! PS. Snyggt jobbat med bloggdesignen. Innehållet ser lättillgängligt ut på datorn (där jag sitter). DS.

    1. Jag brukar göra basen på mandelmjölk och sedan varierar jag topping efter tycke och smak. Den här gången blev det blåbär och mango men olika typer av nötter är gott med.

  5. Ja börjar man spalta upp det så blir det lätt mer än man tror, lite därför jag tror på checklistor och att verkligen pricka av och klappa sig på axeln och i se hur mycket man gjort. Men det fixar du.
    Men nej – hoppas du hittar batteriet – jag hade fått krupp om jag inte hade min systemkamera- men sen fotar jag ju nästan uteslutande med den. Fick t.o.m. låna ett nytt objektiv i helgen av minkusin, skall bli så kul att testa ett tag.

  6. men vilken fin bukett blommor. asså detta med toasten vilka ideer du ger mig, älskar ju toast också men att göra dom på morgonen orkar man ju inte alltid.måste göra såna daybefore toast ja med 😀 <3

  7. Jag har äter något nu varje morgon som är som en overnightsoats. Men det är en mosad banan, 2 tsk. chiafrön och sedan två rågade skedar med naturell yoghurt som blandas ihop.
    Jag har inte FB, jag är fortfarande en sådan där våga vägra FB.
    Soppan såg väldigt god ut.
    Carin

    1. Det tog några år innan jag började med FB, var också en vägra FB-person. Men så började jag göra smycken och ville hitta ett sätt att nå ut så då var FB den naturliga vägen. Idag får jag majoriteten av min trafik till bloggen från FB så att inaktivera mitt konto är inte aktuellt. Men det är inte lika kul längre just själva flödet för det är bara en massa reklam och förslag på grejer att följa. Tycker det är klokt att vägra FB.

  8. Trevligt med ny design som du är nöjd med. Tycker också den var fin och åskådlig. Fick bara leta lite innan jga hittade var jag kunde kommentera. Roligt att Ida ville vara med på bild- Och kul att du också testade lite övningar.
    Bra jobbat med träningen och inte minst att du mår bra av den. För egen del tränar jag styrka . Har en bra grundstyrka men inför min höftoperation är det just styrka som är det viktigaste. Roligt att dina övningar har nått många. Alltför många sitter alltför mycket still.
    Önskar dig en bra vecka och fortsatt lycka till med studierna.

Lämna ett svar