Hur mycket reklam för sitt eget bloggande är okej hos någon annan? Om det tänkte jag reflektera kring idag. Visst vill väl alla som bloggar att synas på något sätt. Det behöver ju inte alltid vara någon drivkraft: ”mina ord ska läsas av så många som möjligt”. Men visst är det trevligt med engagemang. Men när går man över gränsen vad gäller att göra reklam för sin egen blogg hos någon annan?
Jag hamnade i ett blogginlägg där en av de som kommenterade skrev en engagerad kommentar på blogginlägget men la också till några meningar om vad sitt eget inlägg handlade om. Personen som skrev kommentaren åkte helt klart på patrull. Någon tyckte att bloggaren åkte snålskjuts och någon annan att bloggaren var falsk. Falsk på så sätt att skriva en engagerad kommentar och samtidigt göra förtäckt reklam om sina egna blogginlägg. Det upplevdes inte äkta när man samtidigt blandar in sitt eget skrivande.
När jag sett dessa kommentarer så har jag tänkt tanken att göra samma sak kring min egen blogg. Jag har dock inte gjort det för jag vill hellre att personer ska klicka in för att kommentaren jag skrivit lockar intresse, inte genom att göra reklam för mina egna inlägg hos den andre personen. Jag vill att det ska vara genuint och äkta.
Jag tycker att det finns en liten skillnad om blogginlägget rör något eget som jag skrivit. Då tycker jag att det är relevant på ett annat sätt att länka direkt till det inlägg där jag skrivit om samma sak. Som ett sätt att bredda diskussionen och inte som ett sätt att på något sätt framhäva mig själv.
Det är väl som med det mesta i livet. Det finns både en fram- och baksida. Jag har hittat till andra bloggar gemom att vederbörande antingen kommenterat eller gillat och jag hoppas att andra hittat till min på samma sätt. Ibland har jag fått tips från någon bloggvän med en länk till andras bloggar med orden att ”den här kanske är något för dig”.
Sedan är det väl så att man vill ha uppskattning för det man gör och att ens egna intressen når ut till många fler. Det är så jag har fått tips, inspirerats och engagerats.
Om man däremot i kommentarsfält skriver en hel liten uppsats om sin egen blogg och dess innehåll, då är man kanske ute på lite hal is. Dock ser jag inget fel i att kommentera och sedan lägga in en länk med texten ”där har jag varit” eller dylikt.
Jag håller med dig. Hade jag skrivit ett inlägg med mina åsikter om att göra reklam för min blogg i kommentarsfält hade det känts ok att länka till det, istället för att skriva allt jag tycker och tänker i en megalång kommentar till dig.
Men att avsluta med ”läs mitt inlägg om min resa till…” hade känts konstigt då det inte alls har med ditt inlägg att göra.
Jag tycker nog inte att det är fel att man gör reklam för sin egen, anser att man kan både ge och ta. Sedan beror det ju på hur man kommenterat och framhäver. Men har man först engagerat så har man ju både visat intresse, men även pushar lite för sitt, helt ok anser jag
Tror jag har redan skrivit vad och hur jag tycker här. Förtäckt reklam är inte okej, däremot tycker jag att man kan nämna om man skrivit om en sak som även den andra personen har tagit upp.
Rent allmänt tycker jag att det förekommer betydligt mera sällan nu för tiden. Minns du tiden där man fick en massa kommentarer i stil med ”fin blogg”? det tyckte jag var fruktansvärt störande. Men som tur är är dessa bloggare ett minne blott. Hoppas jag i alla fall;-)
Som jag håller med sig dig BP. Så här efteråt borde man gått tillbaka till dem och skrivt fulblogg 😂😂😂
Om det är samma sak som det handlar om kan jag tycka är okej att leda andra till ena blogg. Men absolut inte om det är två helt olika ämnen. Jag skulle absolut inte tipsa om min blogg eller nått speciellt inlägg jag skrivit om bloggaren ber om det eller det är relativt.
Där fick du mig att stanna upp och tänka till. Alltså jag tycker att det är både bu och bä om att göra sin blogg synlig. Men att ta över någons inlägg med något helt annat, känns inte ok. Tycker att det man svarar ska ha med det blogginlägget att göra.
Men samtidigt så kan jag förstå att folk vill få ut det den har skrivit om. En svår nött.
Ha en jätte fin tisdag 🌺
Jag hatar sånt 🤣. Lika folk som skriver något som bara gäller dem. Händer varje vecka på Fem en fredag, som som svarar på sitt i kommentarerna i mitt inlägg. Inte alls kommentar utifrån vad jag skrivit. Tycker det är egocentriskt, är en sak med att skriva som: ”Jag håller med dig, har också tänkt på” eller ”håller inte med dig pga”. Eller jag skrev faktiskt ett liknande inlägg för ett tag sedan.
Men att helt skriva något enbart för att ragga egna, sånt gör att jag absolut inte går dit. Samma ”ha en fin dag”, eller ”hoppas du mår bra”. Jag kopierar sånt och lägger tillbaka i deras bloggar 😆😂. Någon gång har de inte fattar varför jag skrivit ”vilken härlig dag” när de haft en pissdag. Det är enbart payback 😆.
Jag håller med dig om att det kan bli intressanta diskussioner när någon länkar till inlägg med andra infallsvinklar på samma tema och då kan det vara relevant att länka även till egna inlägg.
Jag är lite kluven till det här med att länka till mina egna inlägg för jag erkänner att jag själv gör det ibland. När jag exempelvis lagt ner tid på att i ett inlägg med ord och beskriva hur jag sytt ett plagg länkar jag till det i vissa Facebookgrupper med inriktning mot sömnad – för att jag jag vill inspirera andra. Men om jag förstår dig rätt är det inte sådana länkar du vänder dig mot, utan sådana som görs bara för att få göra reklam för sin egen blogg.
Det har på senare tid dykt upp en annan variant i skräpposten hos mig som ser ut att vara AI-genererade kommentarer, vilket irriterar mig. Varför använda AI om man överhuvudtaget vill kommentera? Eller kanske huvudfrågan även här är: varför vill man kommentera överhuvudtaget?
Nej jag tänker specifikt de där kommentarerna som först skriver engagerat på det de läst och sedan lägger till en slutkläm om sitt eget inlägg som handlar om något helt annat.
Svårt att veta vad jag tycker i frågan utan att helt sett kommentaren tycker jag. Givetvis ska det inte vara, ren reklam för ett eget inlägg, men kan tycka att om det skrivs genuint utan att fiska efter egna besök kan det vara helt ok! Det är skillnad på ”Blablabla, med genuint svar på kommentar, samt när jag funderat på ämnet på min blogg så har tankarna gått så här… blablabla kort version av vad man skrivit” och ”vad jag skrivit om ämnet kan du lösa på mitt inlägg här: länk till bloggen”. Förstår du hur jag menar? Svårt att förklara exakt 🫣
Jag tycker det handlar om hur genuin man är, självklart fiskar ju alla efter nya besökare, men sköts det snyggt är det ju bara så bloggvärlden fungerar man inspireras och tar efter varandra.
Jag kan tycka att det blir lite tråkigt att läsa kommentarer där det som skrivs är typ en återupprepning av inlägget i form av svar på alla delarna, eller Ja, så tycker jag också. Tycker istället att det är trevligare att man kanske försöker svara med något som ger författaren något tillbaka av värde. En tanke som slagits av när man läst inlägget, ett inspel med mer info, frågor osv. Men det kanske bara är jag? 😊